Mulig i alle fall, men hvis man trenger å bygge om taket mye og det til en rimelig kostnad kanskje man må tenke om.
Om man spinner videre på "støtte i midten" så er det egentlig bare på slutten av bevegelsen når langsiden skal ta seg opp på kanten at ekstra støtte trengs. Kanskje går det an å lage en mindre permanent støtte i form av en liten rampe som løfter det nedbøyde punktet akkurat når det når kanten. Kan være i kombinasjon med at man stiver opp siden for å redusere nedbøyingen.
Den enkleste løsningen kanskje er å sette et til hjulspor i midten på overtrekket og en demonterbar bjelke over bassengets midte. Kanskje aluminiumprofil for værbestandighet/lav vekt.
Et annet alternativ er å la en modifisert jekk med hjul (12v) løfte opp bjelken slik at den kommer over bassengkanten.
Har noen slike løsninger med lineære aktuatorer men da 8,4M henger i luften over bassenget så kommer ikke det til å fungere. Den begynner å svikte lenge før den når bassengkanten.
Men du kan jo sette den høyere opp i konstruksjonen på taket mot en trallbord for eksempel. Ved et visst punkt tar den jo i, og om du 5 cm før kan bruke jekk eller en aktuator.
altså den henger i luften men kjører mot kanten. Når den når kanten tar den i men på innsiden av bærbjelken sender du ned et aktuator med hjul som presser opp bærbjelken.
Så ligger det 2 stk 4M flattjern (8*1 cm som er kraftig spent for å løfte opp bassengdekket over kanten. Pluss 4 stk 120*45 bjelker som også er oppspent. Hjelper noe men har fortsatt cirka 3 cm igjen å løfte opp.
Tror mer på rustfri løsningen. Når jeg har fått orden på kalkylen... Rustfri eller syrefast. Stor prisforskjell bare.
nei. Men å ha noe over bassenget når man bader er jo ikke noe man vil ha direkte. Sitter dog små biter på den frie delen som hjulene skal hvile på. Når dekket vel kommer opp på bassengkanten.
Jeg er helt sikker på at det er et rent bæreevnespørsmål. Ikke vært gratis direkte så nå må jeg vite hvordan jeg skal gjøre det. Formelen jeg fikk var virkelig kanon! Nå må jeg bare lære meg den og se om jeg kan øke tykkelsen eller høyden på det rustfrie materialet for å få ned svikten med 28 mm i midten til maks 5 mm eller helst 0 mm. Kanskje fjerne rammen (195*45) og erstatte den med rustfritt.
Jeg er ganske god på bedriftsøkonomi men totalt verdiløs på konstruksjonsberegninger for bæreevne.
Min tanke var at med en hjulbase i midten som går over bassenget da vil du kunne bruke samme tak som du har i dag. Hjulbanen skal du jo kunne løfte på plass og legge over bassenget før du trekker over taket. Jeg kan spontant tenke at en u-bjelke ville være det beste.
Den skal absolutt ikke ligge der når du bader. Naboene trenger aldri å se den
…men er pris ikke en faktor så går det sikkert å løse med en rustfri bjelke.
Her er en bjelke på omtrent en tredjedel av hva du trenger:
Min tanke var at med en hjulbase i midten som går over bassenget da vil du kunne bruke det samme taket som du har i dag. Hjulbanen skal du kunne løfte på plass og legge over bassenget før du drar over taket. Jeg kan spontant tenke at en u-bjelke ville være det beste.
Den skal absolutt ikke ligge der når du bader. Naboene trenger aldri å se den
men er pris ikke en faktor så går det sikkert å løse med en rustfri bjelke.
Her er en bjelke på omtrent en tredjedel av det du trenger:
[bilde]
Eh… Beklager hvis jeg fremsto som sur. Klart pris er en faktor, men hvis det handler om ca. 30K så er det bare å bite i det sure eplet og kjøre på.
Jeg kjører det meste via app, så å gå ut og legge på en 4M bjelke over bassenget når dekket skal stenges føles litt sånn. Vil helst fikse det slik at det fungerer som det skal.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.