Hei,

Har lest mye her men blir ikke helt klok på det med å blande metallmaterialer med hverandre og med impregnert trevirke, og i tillegg utendørs. Ingen tråd ser ut til å ende med at man kommer frem til noe.

Jeg bygger terrasse og har bestemt meg for å bruke bjelkesko til bjelkene. Impregneringsklasse A og bjelker 45x195.

Biltema har ikke bjelkesko for 45x195-bjelker (hvis man vil kunne skru hele veien opp) så jeg fant i stedet hos Bauhaus og Hornbach Jomas variant. Dette er nøyaktig samme produkt og Bauhaus beskriver den materialmessig som varmgalvanisert plate mens Hornbach skriver stål, sink. Hornbach nevner dessuten at denne kun er for innendørs bruk. Der røyk det. Biltema og Bauhaus nevner ingenting om miljø for bjelkeskoene. Er varmgalvanisert og varmforsinket det samme, som jeg har fått for meg?

https://www.bauhaus.se/balksko-joma-45x197mm-utatvanda-flikar#go-to-description

https://www.hornbach.se/shop/JOMA-Balksko-kombi-45-x-197-VFZ/5119901/artikel-detaljer.html

Ankermutter tenkte jeg bruke til å feste bjelker i bjelkesko og bjelkesko i bærende bjelker. Elforsinket går bort, forstår jeg. Biltema selger ankermutter C4 hvor de nevner overflatemateriale/coating men ikke skruens materiale. Kan jeg bruke disse?

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/byggskruvar/ankarskruv-250-st-2000034545

Tydeligvis er rustfritt A4 best ute og dessuten litt mer tålelig for bevegelser, men sammen med varmforsinkede bjelkesko skal man unngå det? Blir det galvaniske strømmer med rust på bjelkeskoene som følge? Rustfrie bjelkesko er ikke å tenke på med tanke på pris og antall som trengs.

Hjelp! Hvilke bjelkesko sammen med hvilke ankermutter? Finnes det bjelkesko for utendørs bruk?

T tergo skrev:
disse skal være for utendørs
[lenke]
Takk for tipset. Beklager at jeg stiller spørsmål, men hva gjør disse mer utendørs egnet enn Joma-varianten jeg linker til? Er det ikke nøyaktig samme materiale og forzinking? :thinking:

Beste svar

Det beste er å ikke bruke balksko i det hele tatt. Hvis man må ha rustfrie balksko eller lignende beslag, får man lage dem selv av bøyd rustfritt plattstål. Man kan også male dem (de forsinkede altså). Vanlige forsinkede balksko har dog så kraftig gods at de ikke ruster i første omgang selv umalte. Galvaniserte stolpesko holder lenge selv i korrosiv miljø.

Når det gjelder skruer er det en helt annen sak. Utendørs er det bare A4 (syrefast) som er helt trygt. I kystnære områder fungerer ingenting annet på lang sikt, særlig ikke når det gjelder terrassekruer. Kan man bruke galvanisert fransk treskrue, som krever ganske store hull i beslagene, trenger man normalt ikke rustfritt.

• Liker
Fred vom Jupiter og 1 annen
  • Laddar…
Takk for utførlig svar Justus.

Balksko blir det selv om jeg vet at det har sine svakheter. Det er bare et lite terrassebygg så om noe går galt kan jeg alltid med relativt enkle midler fikse det.

Godstykkelsen på balksko jeg finner ser ut til å være 2 mm varmgalvanisert plate. Regner du dette som "tykt" når du skriver at det tar lang tid å ruste i stykker?

Bruk gjerne A4-skruer da jeg vil ha holdbarhet og terrassebordene vil definitivt bli skrudd med dette. Det er ikke noe problem å bruke A4 ankerskruer med varmgalvaniserte balksko mener du? Nå er vi inne på dette med å blande metall-materialer og utenfor min kunnskap...

For eksempel: https://www.velltra.se/product/ankarskruv-a4-48x40-250st-

Litt rustflekker blir det, men til gjennomrusting tar det nok sin tid. A4 skruv tror jeg man kan bruke sammen med det meste uten risiko for galvaniske element. Velltra må være billigst i landet på skruv...

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
A4 skrue tror jeg man kan bruke sammen med det meste uten risiko for galvaniske element.
Kjører antagelig på det.

Avhengig av hvordan konstruksjonen ser ut så havner jo ofte en terrassebord over bjelkeskoen. Fordi den da sitter "tørt" så blir verken bjelkeskoens eller skruens rustbeskyttelse så hardt belastet, det går da fint med galvanisert ankerskrue også.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Jeg er enig med @Maximarcus bortsett fra på det siste punktet. I alle fall her i Blekinges skjærgård, hvor jeg bor, går det ikke an å bruke forzinket skrue utendørs noen steder. I hvert fall ikke hvis man vil kunne skru den ut igjen. Jeg gjetter at forholdene er lignende i store deler av Skåne. Galvanisert ankerrkrut har jeg ikke sett. Tidligere, før ankomsten av skrutrekkere, var messingskrue den eneste skruen man brukte utendørs, bortsett fra galvanisert fransk skrue. Problemet er ikke nytt.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Takk for deres fortsatte innspill.

Jeg bor riktignok ikke ved havet, men her (i Skåne) regner det horisontalt pga stadig hard vind over åkrene. Tredekket får i det minste den mest beskyttede plasseringen på tomten.

@justusandersson Det er jo nesten som at A4-klassifisert ankerskrue ikke eksisterer heller. Fant riktignok noen når jeg søkte, men det meste er ikke A4, men forskjellige overflatebehandlinger. Overraskende.

Det er nok ikke så rart. Den meste bruken av ankarskrue skjer i innvendige bygningskonstruksjoner, som f.eks. innfesting av takstoler. Mange byggevarebutikker har ikke A4 klassifisert skrue på lager, bortsett fra terrasseskruer, fordi etterspørselen er begrenset.

• Liker
oakleafh
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.