hei
skal bygge ny terrasse med tak, men er litt usikker på materialer og mål, skal grave ned søyler og ha stolper til taket, men jeg skal også sette inn glass i dette senere, så jeg vil jo ikke ha stolper i veien for glassene. Terrassen er 8x3,5, 3,5 ut fra huset, innrammingen blir 5x3,5 på den ene siden. Hadde tenkt å sette tre søyler i forkant for den innglassede delen, og montere stolper på disse og sette bjelkene for takstolene, og typ to søyler til for den resterende delen av terrassen lengst ut, og også sette tre søyler i midten bare for gulvet. Da blir det 8 søyler til sammen. Ville dette være nok, og hva skal jeg bruke for størrelse på gulvbjelkene og takstolene, og må de i taket være impregnert, takk for alle svar
skal bygge ny terrasse med tak, men er litt usikker på materialer og mål, skal grave ned søyler og ha stolper til taket, men jeg skal også sette inn glass i dette senere, så jeg vil jo ikke ha stolper i veien for glassene. Terrassen er 8x3,5, 3,5 ut fra huset, innrammingen blir 5x3,5 på den ene siden. Hadde tenkt å sette tre søyler i forkant for den innglassede delen, og montere stolper på disse og sette bjelkene for takstolene, og typ to søyler til for den resterende delen av terrassen lengst ut, og også sette tre søyler i midten bare for gulvet. Da blir det 8 søyler til sammen. Ville dette være nok, og hva skal jeg bruke for størrelse på gulvbjelkene og takstolene, og må de i taket være impregnert, takk for alle svar
En skisse over terrassebyggingen ville nok gjort det lettere. Når du sier at 8 pilarer er alt som trengs for 8*3,5=28kvm terrasse blir jeg litt tvilende. Vi bygde en terrasse på ca 45 kvm og da hadde jeg ca 25 - 30 pilarer og en bjelke i husfasaden så jeg har vanskelig for å se hvordan du klarer deg med 8 pilarer som i tillegg skal være stabilt nok til å glasses inn.
Jeg synes 8 fundamenter høres rimelig ut. Bolte en 45x170 i husveggen og deretter har du to rader fundamenter utenfor den. Kjører du med 45x170 så bærer det uten problem med fundamentene på avstand 170cm. Kanskje du skal kjøre med 5 fundamenter per rad, så 10 fundamenter totalt. Du kortlar selvfølgelig.
30 fundamenter på 45 kvm høres veldig stabilt ut.
30 fundamenter på 45 kvm høres veldig stabilt ut.
Klikk her for å svare