D
Jeg skal montere en takvifte over kjøkkenøya. Siden det er et flatt tak, kan jeg ikke sette viften i taket uten jeg må bygge en kasse (baldakin) for viften. Fjäråskupan anbefaler at kassen er ca. 30 cm større enn viften på hver side. I mitt tilfelle innebærer det at kassen blir ca. 120 x 100 cm, men jeg tenkte å gjøre kassen 140 x 100 cm og 15 cm høy.

Kassen blir sentrert over koketoppen. Gjennomføringen i taket 160 + 2 x 30mm (brannmatte) er sentrert over hullet. Gjennomføringen vil gå rett ved siden av en takbjelke.

Kassen inkl. vifte (hette) vil veie ca. 25 kg.

Taket består av rupanel og plater av huntonitt. CC takbjelker er omtrent 90 cm.

Tør jeg feste kassen med byggvinkler i taket?

Svart: takbjelke
Blå: rupanel
Grønn: gjennomføring
Rød: kasse

Illustrasjon av montering av takvifte med fargekoder: svart for takbjelke, blå for råspont, grønn for gjennomføring, rød for baldakinens plassering.

D
Planen er å bygge baldakinen/kassen av lekter, 34x145mm, deretter kle den med gips.

Jeg tenker at det burde fungere siden kassen kan skrus med vinkler over en taklekte (selv om nesten 2/3 av vekten vil havne mellom taklektene.

Hva er risikoen, nedbøyningen blir for stor mellom lektene og juni huntonittplatene presses fra hverandre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.