Skal sette opp gulvsokler og dørkarmer i allmogestil. De er jo profilfrest på forsiden, men også baksiden har en type fresing. Hva er denne fresingen til for?

08515096_472x472.jpg

De er altså tykkere øverst og nederst og har også to spor på 2 mm i midten på baksiden. Er tanken at man skal feste listene i den tykkere delen?

Ola78
Sporene på baksiden er til for å utjevne spenninger i treet så det ikke slår seg like lett. Samme prinsipp brukes vanligvis på fasadebord. Selv pleier jeg å spikre listene med en dykkert i hver kant med ca 30 cm mellom. Kjøp deg en dykkertpistol så går det raskt og smidig å spikre.

Ola78 skrev:
Spåren på baksidan är til for å utjevne spenninger i treverket...
Nja Ola,
jeg skulle ville påstå at utfresingen snarere er gjort for at sokkelen skal kunne monteres pent,
plant mot veggen,
selv om den slår seg og kuperer med midten mot baksiden.

Ola78
KnockOnWood skrev:
Nja Ola,
jeg skulle ville påstå at utfresingen snarere er gjort for at sokkelen skal kunne monteres pent,
flatt mot veggen,
selv om den slår seg og bukker med midten mot baksiden.

At utfresingen har denne funksjonen forstår jeg, men listen hadde jo også to spor skrev jo Ts og disse er vel rimeligvis til for formålet jeg beskrev eller er jeg helt på jordet? Jeg har i alle fall lært at man gjør slike spor for å redusere spenninger i tre.

Listen på bildet er altså ikke TS egen list, listen på bildet mangler sporene... jeg tror at dere begge har rett.... om forskjellige ting :)

Ola78 skrev:
...eller er jeg helt ute og seiler?...
Ola, du vet vel at man seiler raskest i motvind ;)

Klart at du har rett! Jeg så bare på bildet som JOW skriver.

Ola78
Så bra at vi har ordnet opp i det hele, vi hadde jo rett begge to:) Credit til deg for at du innrømmet at du tok feil, jeg setter pris på mennesker som kan innse når de har feil og erkjenne det uten å skamme seg. Fortsatt god kveld:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.