Har et torp med en bakovn i kjelleren. Da vi kjøpte det hadde det stått tomt i noen år og gammpojken som bodde der før den tid brydde seg ikke så mye om kjelleren.

Dels så har fukt vandret gjennom den kalde pipa og ut gjennom bakovnen og deretter opp i taket og videre oppover kjellertrappen, noe som har ført til at de delene av taket som har blitt utsatt for fukt samt trappen har tatt skade. (Se annen tråd om trappen: https://www.byggahus.se/forum/inredning/282039-fulfixa-utruttnad-kallartrapp.html)

Om jeg ser på bakovnen forfra, ser det ut som om ovnens sider buler litt og de stangjernene som er støpt inn i sidene er veldig rustne.

Mitt spørsmål er om det er risiko for at pipa kollapser i kjelleren, om det går an å renovere den på en enkel måte eller om det går an å støpe den igjen, for å ikke risikere pipa, som er grei ellers.

Jeg har ikke et bra bilde, så dette får holde :)

Kjeller med betongvegger, et lite vindu øverst, og en gammel ugn med skader. Et strykejern og en kartong står på gulvet ved siden av veggen.
 
Sist redigert:
Bump. Ingen?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.