Hei
Jeg lurer på hvordan man vekslingsvis bygger av når vinduskarmen er så bred at to takstoler ligger oppå.
Stående regler oppå karmen kanskje?
er et ganske generelt spørsmål, er ikke ute etter et eksakt svar med dimensjon på avveksling osv, men bare en generell fremgangsmåte.
takk på forhånd
Jeg lurer på hvordan man vekslingsvis bygger av når vinduskarmen er så bred at to takstoler ligger oppå.
Stående regler oppå karmen kanskje?
er et ganske generelt spørsmål, er ikke ute etter et eksakt svar med dimensjon på avveksling osv, men bare en generell fremgangsmåte.
takk på forhånd
Det vanlige er at man feller inn en regel på høykant over vinduene. Den kan også gå langs hele langsiden. Er det veldig langt avstand, holder det kanskje ikke med en vanlig regel, men man må bruke en limtredrager. Du skal absolutt ikke belaste vinduskarmene med noe som helst. Det er de ikke laget for. Små stående regler over karmene har man riktignok, men det er for å ha noe å feste utegipsen (eller hva man nå bruker) i.
Feltek inn en stående 145X45 over mine vinduer bare for å være på den sikre siden. På den måten kan man bygge veggen slik man vil ha den med vinduer og så, og deretter plassere takstolene der de passer best.
Fellet du inn ovenfor vinduet bare eller langs med hele veggen som "bygga nytt" har gjort?mats_o skrev:
Visst, ingen problem!
Vindu/dør skal ikke ta noen bærende laster overhodet.
Jeg har dessuten en til 45*220 på innsiden av veggen også, synes dog ikke på bildet fordi jeg spikret/skrudde opp denne senere men det er ren overkurs og kommer bare av at jeg liker solide/stødige konstruksjoner
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg
Vindu/dør skal ikke ta noen bærende laster overhodet.
Jeg har dessuten en til 45*220 på innsiden av veggen også, synes dog ikke på bildet fordi jeg spikret/skrudde opp denne senere men det er ren overkurs og kommer bare av at jeg liker solide/stødige konstruksjoner
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vagg_plast.jpg
Klikk her for å svare