Hei alle! Jeg har to spørsmål som jeg trenger råd om, og de gjelder noen ideer jeg har for å løse vår planløsning hjemme og begge spørsmålene handler litt om bærende vegger 😁

1. Denne veggen (grønne) skulle vi ønske å halvere, liksom lage en halvvegg da det er en trapp på den andre siden, litt som at det blir et rekkverk. (Å tilføye så skal det bygges en gang gjennom disse rommene inn i det andre på grunn av at i dag må man gå gjennom rom for rom for å komme til et annet.) For at gangen da ikke skal bli for innestengt tenkte vi her å åpne opp… mitt spørsmål er da hvordan man gjør med døråpningen og det som er brutt, er det bærende? Samme vegg men fra trappens side viser at veggen til venstre for døren går lengre enn hva det gjør inne i det grønne rommet, og det er fordi det er en takkopp ved trappen…. Kanskje at denne veggen trenger å være bærende? At den har en funksjon sammen med takkopp?

2. Veggen ved vår andre trapp (vi har to) er en vegg inn til en kott og der har jeg en tanke, for å gjøre det mer åpent og fint (tenkt bli en garderobe), sette inn vinduer samt bygge inn det lille rommet som er ved trappen. Tanken er at man skal direkte komme opp til en dør i glass og rommet da som er innebygd har vinduer…. Så blir det ikke så innelukket. Men samme sak her er at en takkopp finnes ved døren til kottet… Kan man sette inn vinduer i en bærende vegg (om den er bærende)? 😁

Å tilføye så er vårt yttertak ikke brutt men taket på innsiden er det brutt.

Kanskje at mine spørsmål har en grunn i at jeg ikke vet hva som kan være bærende eller ikke… kanskje få ta hit en snekker som ser på det. Men om noen av alle her har råd/tips så er det alltid noe 😁

• Dør på vegg med bananblader tapet, hvitmalt list, og åpen del av veggen. Gulv med tilfeldige planker og byggematerialer spredt.
  • En gang med trapp og blomstrete tapet, dør i midten. Uåpnede bokser og radiator til venstre, lysekrone i taket. Trappen som skal halveres ses til høyre.
  • En døråpning med en dør til venstre. Veggpanel og gulvdekke er delvis revet opp. To rom med forskjellig tapetdesign, esker og radiator til venstre.
  • Dekorert trappeoppgang med blomstret tapet, speil på veggen, moderne taklampe og to svarte kofferter ved trappen.
  • En dør i et rom med grå-hvitt mønstret tapet, trepaneler lent mot veggen, mørke flislagte gulv.
  • Kattvind fylt med diverse esker og poser, skrå vegg med hyller bakerst. Uisolert ledning henger fra taket. Ute av fokus.
  • Plantegning av hus med markerte områder ved trapper, viser forslag til endringer i planløsning ved bærende vegger i to etasjer.
  • Plantegning av husets første etasje med rom som soverom, hall, toalett, og kattvind, samt trappeplassering. Viser veggers mål i meter.
En gammel tommelfingerregel er at vegger som går parallelt med mønet vanligvis er bærende. Så finnes det selvfølgelig en hel masse unntak.

Hvis det er mulig å få en ekspert som kan se på det, er det selvfølgelig det aller beste. Men slik det ser ut på plantegningen, tviler jeg på at veggen er bærende.

• Liker
Isabelle Norén
  • Laddar…
BirgitS
Som amatør tror jeg at det i samtlige kattvindvegger finnes takstoler som altså bærer taket, inkl. den kattvind som kalles Klk ved den ene trappen. Jeg anbefaler at du tar inn en byggkonstruktør siden det er vanskelig å vite hvordan hus, bygd før det begynte å standardiseres, er konstruert. Denne etasjen er dessuten ombygget senere.

• Liker
mgranbom og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.