De fire veggene som på etasjene går ut fra skorsteinen, ville jeg anta er bærende til det motsatte er bevist. Slik bygde man ofte før. Kanskje er alle eller noen av dem murt noen meter ut fra skorsteinen, som i mitt hus, for å få varmen fra murpipa til å varme opp rommene.
I kjelleren ser det litt annerledes ut, men de to veggene som går hele veien fra venstre til høyre i kjelleren ser ut til å være kraftigere, og jeg antar at de er murt, slik som den som forbinder de to i midten, ved skorsteinen.
I kjelleren ser det litt annerledes ut, men de to veggene som går hele veien fra venstre til høyre i kjelleren ser ut til å være kraftigere, og jeg antar at de er murt, slik som den som forbinder de to i midten, ved skorsteinen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skal man følge tegningen, spesielt avsnitt A-A, så er alle vegger som går fra venstre til høyre på tegningen bærende. Hus med plankevegg ble ofte bygget litt usystematisk, så man kan ikke stole på slike opplysninger. En måte å kontrollere dette på er å studere gulvbjelkenes retning. Enten ved hjelp av regeldetektor eller se etter hvordan gulvplankene ligger. I et plankhus er ofte også ikke-bærende vegger stabiliserende, så man kan ikke rive dem uten videre. Ofte må man la noen deler stå igjen.
J justusandersson skrev:Skal man følge tegningen, fremfor alt seksjon A-A, så er alle vegger som går fra venstre til høyre på tegningen bærende. Hus med plankevegg ble ofte bygget litt usystematisk, så man kan ikke stole på slike opplysninger. En måte å kontrollere dette på er å studere gulvbjelkenes retning. Enten med hjelp av regel detektor eller ved å se på hvordan gulvplankene ligger. I et planke hus er ofte også ikke-bærende vegger stabiliserende, så man kan ikke plukke dem ned tilfeldig. Ofte må man etterlate visse deler.
gulvbjelkene ligger så de krysser mellom veggene på kjellerplanet.J justusandersson skrev:Skal man følge tegningen, fremfor alt seksjon A-A, så er alle vegger som går fra venstre til høyre på tegningen bærende. Hus med plankevegg ble ofte bygget litt usystematisk, så man kan ikke stole på slike opplysninger. En måte å kontrollere dette på er å studere gulvbjelkenes retning. Enten med hjelp av regel detektor eller ved å se på hvordan gulvplankene ligger. I et planke hus er ofte også ikke-bærende vegger stabiliserende, så man kan ikke plukke dem ned tilfeldig. Ofte må man etterlate visse deler.
jeg har hatt mine funderinger at alle de fire er bærende også. Kjellerveggene er murt og gulvbjelkelag krysser dem. Med vennlig hilsen,M multix skrev:De fire veggene som i etasjeplanene går ut fra skorsteinen ville jeg gått ut fra er bærende inntil det motsatte er bevist. Slik bygde man ofte før. Kanskje er alle eller noen av dem murt noen meter ut fra skorsteinen, som i mitt hus, for at varme fra murstocken skal varme rommene
I kjelleren ser det litt annerledes ut, men de to veggene som går hele veien fra venstre til høyre i kjelleren virker kraftigere, og jeg antar at de er murt, som den som forbinder dem begge i midten, ved skorsteinen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da gjelder det jeg skrev i innlegg #3.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Stagningen av ytterveggen er følsom. I likhet med tømrede hus kan mellomveggen dessuten være integrert i ytterveggen. Fjerner man en ikke-bærende mellomvegg, kan det hende det mangler en gulvbjelke der veggen sitter. Man bør ikke overlate til snekkere uten erfaring med planktømring å utføre arbeid i huset.
Klikk her for å svare