Først, jeg har ikke mulighet til å se huset selv, jeg har fått en del bilder via e-mail. Huset er slutten av 30-tallet begynnelsen på 40. Bærende veggkors ved skorstein fra kjeller opp til overetasjen. Blir altså 4 rom på hver etasje men ikkebærende vegger deler opp til flere rom. Sammenfaller stort sett men første etasjens midtvegg (bærende) har "flyttet" seg ca 60-70 cm i sideveis. Plankveggen er erstattet med en stendervegg med sponplater på. Deretter har noen i tillegg lekt med motorsag i denne veggen som erstattet originalen.

Det jeg ikke kan forstå er at huset fortsatt står oppreist uten synlige skader.

Kan noen forklare hva jeg mangler her? Finnes ikke minste spor av noen slags avlastning. Verken på loft eller i vegger. Dog sprekker i kjellerveggen (rett under største inngrepet) som ikke ser så helsemessige ut.

Dessuten noen lignende endringer på overetasjen men da en kryssende vegg men også den bærende. Yttertaket har fått ubetydelig Kina-design.

Det er vanskelig å uttale seg uten en tegning av planløsningen. Man kan skille mellom bærende og støttende konstruksjoner. Trolig er takstolene selvbærende, dvs uten behov for støtte fra noen innervegger og hviler kun på ytterveggene. Hjertevegger trenger jo ikke være bærende i den forstand at de skal bære vekt av overliggende vegger, men bare støtte bjelkelaget slik at nedbøyning og svai ikke blir for store. Innervegger trenger ikke nødvendigvis plasseres eksakt på hjerteveggen, men kan flyttes sideveis og støttes av bjelkelaget. Uten for store dimensjoner veier ikke disse så fryktelig mye, ikke mer enn en punktlast av en kraftig person. I hus bygget på 30-40-tallet pleier dessuten trevirkedimensjonene å være vel tilpasset (det var billigere med tre på den tiden).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.