Heisann!

Nå har jeg gitt meg i kast med et litt større prosjekt som naturligvis gir nye problemstillinger. Problemer er til for å løses, og med litt flaks finner jeg kanskje noen vettuge rosiner i byggahus.se’s store kake...

Jeg skal bygge om et trefamiliehus til et enfamiliehus, dette innebærer at visse vegger må rives, ny trapp skal bygges med mye mer.

Huset er bygget i 1812 i tømmer med panel, to gigantiske piper mm. Etter å ha målt opp huset har jeg kommet frem til at den omtrentlige ferdige overflaten vil bli ca. 297 kvadrat.

Midt gjennom huset går en bærende tømmervegg fra langside til langside, som deretter stikker litt ut i langsidene. Det er trolig for at ikke de langsgående stokkene skal begynne å gi etter skulle jeg tro.

Spørsmålet er nå hvordan jeg sikrer opp den veggen på en pen måte.

Min tanke (rett meg gjerne) er å bygge en trapp sentralt i huset med en kraftig senterstolpe. Jeg beholder en stokk i taket på respektive plan + de stokkene som skjules mellom etasjene samt de på loftet. Å sikre veggen i høyden burde jo ikke være så vanskelig, men hvordan sikrer jeg da ytterveggene for kalvning, i lengderetningen med andre ord?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.