5.944 lest ·
12 svar
6k lest
12 svar
Bærende vegger i øvre etasje i 1,5-etasjes hus?
Jeg kan ingenting om byggeteknikk, men jeg har en vegg i andre etasje i mitt 1,5-etasjes plankehus fra ~60 som jeg veldig gjerne vil fjerne, og jeg kunne trengt noen generelle råd. Veggen går riktignok vinkelrett mot takstolene og løper et par meter langs husets midt, noe som er litt skremmende! Samtidig så er jo den nedre delen av takstolen, så å si, taket/gulvet mellom etasjene, og burde være godt avlastet med tanke på at huset har stått i 60 år? Og den øvre delen av rammen (taket i andre etasje) er jo ikke belastet med mer enn sin egen vekt og litt isolasjon.
Jeg forstår at ingen vil ta på seg ansvaret for at jeg ødelegger huset mitt, og jeg kommer ikke til å sette saga i det bare basert på råd jeg får på et nettforum, men kanskje noen likevel har en tanke å dele? Er det noe spesielt man kan se etter for å bli mer trygg? Å få tak i tegninger kan vi nok bare glemme, er jeg redd.
Jeg forstår at ingen vil ta på seg ansvaret for at jeg ødelegger huset mitt, og jeg kommer ikke til å sette saga i det bare basert på råd jeg får på et nettforum, men kanskje noen likevel har en tanke å dele? Er det noe spesielt man kan se etter for å bli mer trygg? Å få tak i tegninger kan vi nok bare glemme, er jeg redd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke sannsynlig at et hus bygget i 1960 er et plankehus, snarere at det har en reisverkskonstruksjon. Plank er massive spontede trestykker med omtrent målene 75x150 mm. Fram til 1950 var det en vanlig måte å bygge på, men ikke deretter.
En midtvegg på overetasjen i et 1,5-planshus som løper vinkelrett mot takstolene er vanligvis ikke bærende. For å fastslå det med sikkerhet trengs målinformasjon om hanebjelkene som bærer overetasjens tak.
En midtvegg på overetasjen i et 1,5-planshus som løper vinkelrett mot takstolene er vanligvis ikke bærende. For å fastslå det med sikkerhet trengs målinformasjon om hanebjelkene som bærer overetasjens tak.
Det er et plankhus. Vi diskuterte saken med forrige eier og en bygningsingeniør som inspiserte huset før kjøp og som også var overrasket over at huset var bygget med en såpass gammeldags teknikk. Men forrige eier var med og bygde det som ung og har levd i det i 60 år så jeg kan ikke annet enn å stole på ham. Det er et hus på landsbygda kanskje kan tillegges.
Skal se om jeg kanskje kan klatre opp og ta noen bilder og måle litt så kanskje noen kan gjøre en ytterligere vurdering.
Skal se om jeg kanskje kan klatre opp og ta noen bilder og måle litt så kanskje noen kan gjøre en ytterligere vurdering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Uvanlig likevel, selv for et hus på landet. Det påvirker imidlertid ikke spørsmålet du har stilt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvor lang er hanbjälken?
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, det er ingen problemer. Hanebjelkene bærer bare seg selv, sagflisen og taket på undersiden.
Supert! Takk for at du engasjerte deg.
Oppfølgingsspørsmål - gjør det overhodet noen nytte om man helgarderer ved å for eksempel sette en planke med noen m12 bolter fra toppen av mønet ned i bunnen på hanebjelken?
-Kan det forhindre at taket synker den centimeteren?
-Gjør det absolutt ingen forskjell for det kommer uansett ikke til å bue det minste?
-Ødelegger jeg mer enn jeg gjør nytte?
Oppfølgingsspørsmål - gjør det overhodet noen nytte om man helgarderer ved å for eksempel sette en planke med noen m12 bolter fra toppen av mønet ned i bunnen på hanebjelken?
-Kan det forhindre at taket synker den centimeteren?
-Gjør det absolutt ingen forskjell for det kommer uansett ikke til å bue det minste?
-Ødelegger jeg mer enn jeg gjør nytte?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg fikk nedbøyingen til ca 6 mm. Trolig er den faktiske virkes-kvaliteten høyere enn den jeg regnet med, å dømme etter bildene. Jeg ville nok ikke gjort noen andre arrangeringer. Men bruk ikke loftet til lagring (julepynt er vel OK).
Klikk her for å svare