Skal renovere kjøkkenet i en leilighet som ligger øverst på 5. etasje. Huset ble bygget i 1925. Bifoger tre bilder: 1) Før viser hvordan det ser ut i dag eksklusive at dør og vegg mellom kjøkken og pikerom er fjernet. 2) Etter viser hvordan det ser ut etter at kaldlager i kjøkken, garderober i serveringsrom og dør og del av veggen mellom serveringsrom og kjøkken er fjernet. 3) Viser gulvreglenes retning. Etasjene 2, 3 og 4 har samme planløsning.
Spørsmålstegnet er veggpartiet mellom serveringsrom og kjøkken. Mitt tips er at den veggen ikke er bærende, men da må gulvreglene i serveringsrommet hvile på en tre- eller jernbjelke som går mellom de ytre bærende veggene.
Hva tror dere, er den nærmeste veggen som går mellom ytterveggene i kjøkkenet bærende? Kan man øke åpningen mellom serveringsrom og tak ved å fjerne 2 dm på hver side av døren og opp til taket over døren? Hvordan finner man enklest ut hva gulvreglene hviler på?
Spørsmålstegnet er veggpartiet mellom serveringsrom og kjøkken. Mitt tips er at den veggen ikke er bærende, men da må gulvreglene i serveringsrommet hvile på en tre- eller jernbjelke som går mellom de ytre bærende veggene.
Hva tror dere, er den nærmeste veggen som går mellom ytterveggene i kjøkkenet bærende? Kan man øke åpningen mellom serveringsrom og tak ved å fjerne 2 dm på hver side av døren og opp til taket over døren? Hvordan finner man enklest ut hva gulvreglene hviler på?
Interessant idé men det er ikke aktuelt av forskjellige grunner.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den opprinnelige veggen mellom kjøkkenet og serveringsgangen var ikke bærende. Det fremgår av konstruksjonstegningen at det finnes en stålbjelke i bjelkelaget som er ansvarlig for bæringen. På de senere tegningene har veggen blitt flyttet noe slik at den ligger rett under stålbjelken, men jeg kan ikke tenke meg at man har fjernet bjelken.
Takk for svaret, det er furugulv i serveringshallen. Skal ta bort en planke og sjekke hvordan det ser ut under.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bärande innerväggar,eller
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bärande väggar i lägenhet från tidigt 1900-tal?
Planlösningar -
Rive vegg i 40-talls-leilighet, bærende vegger eller ikke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bärande väggar lägenhet
Planlösningar -
Är dessa väggar i lägenhet bärande?
Planlösningar