Holder på å renovere et tømmerhus fra cirka 30-tallet som er 6,8 x 8,5m omtrent og har en øvre etasje med sperretak. Som jeg forstår det, hviler jo taket på gavlsidene.

Tenkte høre om det KAN være slik at veggene i første etasje IKKE trenger å være bærende hvis nå bjelkelaget er grovt tømmer som ligger på tvers. Lurer mest på om det kan være slik eller om man bygde slik før?

Vet at en vegg langs gavlsidene er satt opp i etterkant og ikke er bærende, mulig at den andre tverrgående veggen er bærende.

Sikkert veldig vanskelig å svare på i mitt tilfelle, men lurer på om muligheten finnes?

Øverste etasje er jo under renovering nå med blant annet gulvspån + sluttgulv, renoveringsgips på vegger som sikkert bidrar til litt vekt, føltes slik når man bar "greiene" opp trappen uansett :) men det påvirker kanskje ikke så mye?

Har du en spennvidde mellom ytterveggene på 6,8m så ville jeg si at en vegg i første etasje er bærende (vegg vinkelrett mot gulvbjelkene).
Et bjelkelag på den spennvidden ville føles svaiende selv om det ville være mulig å få det til å holde med GROVT tømmer i bjelkene.
Hvorfor spør du? (Nysgjerrig!)

/Ingeniøren

Vil jo endre på planløsningen så den blir mer praktisk dvs åpne opp nye poster f.eks., har jo ønsket og skisset en hel del, har også vurdert å bygge ut men har tenkt å gjøre om eksisterende rom i stedet, dels av økonomiske grunner men så er vi bare 2 voksne så arealmessig klarer vi oss godt som det er nå.

Skal selvfølgelig rådføre meg med en snekker først før jeg gir meg på å åpne opp vegger, litt vanskelig å få tak i håndverkere her oppe bare, har 2 nye vinduer som jeg trodde jeg skulle få hjelp med til loftet av en håndverker men det var visst ingen tid til overs..

Legger ved 2 kladdeskisser, dels om det ser ut nå samt planlagt løsning.

• Planløsning av en etasje med dusj og wc, flere vinduer på hver side, og markerte vegger. Skisse viser hvordan det ser ut nå ifølge teksten.
  • Skisse av nåværende planløsning for et boligprosjekt med markerte rom og møbler, samt en trapp i hjørnet.
Den veggen som du har markert "Ikke bærende vegg" burde ifølge min teori være bærende...
Er du helt sikker på at den er satt opp i ettertid?
Hvilke dimensjoner er det på tømmeret i bjelkelaget?
Har du sett noen skjøt noe sted eller er bjelkene 6,8m lange? Hvis de er uavbrutt kan du teoretisk flytte den bærende veggen til en speilvendt posisjon. Dette krever jo dog at lasten så kan tas ned i en ny grunnmur ed.

/Ingeniøren

Har ikke sett mellomgulvet ennå, men man må vel bryte opp innertaket og kikke senere når man begynner den etappen, vet iallfall at gulvet er stivt der oppe. Klart det avhenger av hvor grove bjelkene, stokkene er samt avstanden mellom. Cc60 går jo ikke å stole på akkurat.

Helt sikker er jeg ikke men har hørt andre fortelle at det var helt åpent der før, men så ble det satt opp en mellomvegg for å få en liten sovealkove.

Det finnes jo også en murstock som er sentrert, men det kanskje ligger en ås på hver side av muren...

Min tenkte planløsning avhenger jo av om det går å utføre slik det er tenkt ifølge skissen, i hvilket fall som helst må jeg få tak i noen som kan gi meg tips og råd, tenkte å begynne her først :)

Det er jo selvfølgelig vanskelig å si, men jeg er ganske sikker på at den ikke er bærende, den bærer ikke taket i alle fall, derimot veggen som går tversover kan ha en funksjon å holde sammen huset på midten, sånn at det ikke blir en "komage" Men å ta opp større åpninger i den bør ikke være noe problem heller så lenge man sparer den øverste stokken hel. (altså tversover veggen)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.