Hei!

Bor i 2 plans villa fra 1977 Vi vurderer å rive noen rom plan 2 og lurer på om dere tror at denne er bærende?

Det er SADELTAK med takhelling 18,4. Huset er ikke tilbygd noen gang.

Se vedlagte bilder med markert vegg.
Takk!

• Plantegning av 2. etasje i en enebolig fra 1977, visende flere rom med en markert vegg som vurderes for riving.
  • Plantegning av husets andre etasje med to soverom, en walk-in closet, kjøkken, stue og WC. Vegg merket for vurdering av bæreevne.
  • Plantegning av en 2-plansvilla fra 1977, med markerede vegger i rødt som vurderes for riving. Viser rom og angivelse av bærende konstruksjon.
BirgitS
Om det stemmer at det er fagverkstakstoler så er ingen innervegger i etasjen under bærende. Derimot kan vegger være stabiliserende og nødvendige for å forhindre at yttervegger bøyer seg utover.

Ovenstående gjelder ikke hvis det er noen slags elementhus.

Tillegg: Så skal dere tydeligvis endre trappen også, og der kan det finnes bærende deler for å holde oppe bjelkelaget rundt åpningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Om det stemmer at det er fagverkstakstoler så er ingen innervegger på planet under bærende. Derimot kan vegger være stabiliserende og nødvendige for å forhindre at yttervegger viker seg utover.

Ovenstående gjelder ikke om det er noen slags elementhus.
Takk for info, gjelder det også om det er w-takstoler?

BirgitS
W-takstoler er normalt fagverkstakstoler.

BirgitS BirgitS skrev:
W-takstoler er normalt fagverkstakstoler.
jeg tenkte på den som du skrev (kan vegger være stabiliserende og nødvendige for å forhindre at yttervegger viker seg utover.)

Herregud! Du tenker altså å fjerne 3 soverom? Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kommer på den tanken. Du gjør selvfølgelig som du vil, men jeg er ganske sikker på at verdien på huset synker betydelig.
Veggene er etter alt å dømme ikke bærende.

A AG A skrev:
Herregud! Du tenker altså ta bort 3 soverom? Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan man kommer på tanken. Du gjør naturligvis som du vil, men jeg er ganske sikker på at verdien av huset synker betraktelig.
Veggene er etter alt å dømme ikke bærende.
jeg har allerede bygget 2 til soverom (se bilder )

O okaenrique skrev:
Hei!

Bor i 2-etasjes villa fra 1977. Vi vurderer å rive noen rom i etasje 2 og lurer på om dere tror at denne er bærende?

Det er SALTAK med takvinkel 18,4. Huset er ikke blitt påbygd noen gang.

Se vedlagte bilder med markert vegg.
Takk!
Fjerne tre rom??!! Oi da.

O okaenrique skrev:
jeg har allerede bygget 2 til soverom (se bilder)
Du er tilgitt, gikk glipp av den detaljen på tegningen😄.

• Liker
okaenrique
  • Laddar…
BirgitS
O okaenrique skrev:
jeg tenkte på den som du skrev (kan vegger være stabiliserende og nødvendige for å forhindre at yttervegger bøyer seg utover.)
Ja, det gjelder også ved fagverkstakstoler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.