Hei!
Jeg har to "småveier" jeg tenkte å rive. Det er som en "kattvind" bare uten selve veggen. Veggene er ca 40 cm og går 1 m fra yttervegg. I rommet på den andre siden av huset sa byggesaksbehandleren at nei-de er ikke bærende, men den andre veggen som går langs mønet er bærende (inngangen til rommet). Men nå når jeg begynner å rive de små veggene, er det ganske solide stendere i veggene. Hvordan skal jeg tenke? Kan de være bærende eller avlastende likevel? Hvordan kan jeg være sikker? På en så liten overflate bør det vel ikke gjøre noe å rive små veggene? Trenger jeg å gjøre noe, tror dere?
Jeg har to "småveier" jeg tenkte å rive. Det er som en "kattvind" bare uten selve veggen. Veggene er ca 40 cm og går 1 m fra yttervegg. I rommet på den andre siden av huset sa byggesaksbehandleren at nei-de er ikke bærende, men den andre veggen som går langs mønet er bærende (inngangen til rommet). Men nå når jeg begynner å rive de små veggene, er det ganske solide stendere i veggene. Hvordan skal jeg tenke? Kan de være bærende eller avlastende likevel? Hvordan kan jeg være sikker? På en så liten overflate bør det vel ikke gjøre noe å rive små veggene? Trenger jeg å gjøre noe, tror dere?
Er det ikke originaltegningene av huset så sier de egentlig ingenting..
Ville nok fjernet panelet på taket og sjekket hva som har vært der "fra begynnelsen"
For rent krasst så ser ikke den veggen riktig plassert ut heller for å få lastene fra taket ned i grunnen, den skulle stått rett over veggen på bunnplan
Ville nok fjernet panelet på taket og sjekket hva som har vært der "fra begynnelsen"
For rent krasst så ser ikke den veggen riktig plassert ut heller for å få lastene fra taket ned i grunnen, den skulle stått rett over veggen på bunnplan
Det er originalhandlinger, men jeg er enig i plasseringen av veggene. (Så ble det ikke). Men om vi leker med tanken at de er litt smått avlastende (?) Eller må jeg opp på loftet (kjempetrangt) for å sjekke? Burde det vel holde med at jeg setter to T-profilef typ 50-40 på hver side?
Størrelsen har ingen betydning, som du vet. På den tiden, da huset ble bygget, hadde alt en mening. Disse veggene finnes av en grunn. Man kunne nok bygget uten disse veggene, og fått det til å holde likevel. Men da veggene ble bygget ble de, om ikke bærende, så i alle fall stabiliserende.
Misforstå meg ikke. Det går fint å fjerne dem. Men betrakt dem som bærende, og vær forsiktig.
Misforstå meg ikke. Det går fint å fjerne dem. Men betrakt dem som bærende, og vær forsiktig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Her er en artikkel som beskriver vanlige takstoler og normalt i hus fra 30-tallet ser det ut som under overskriften "Tradisjonelle takstoler": https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol Det er altså ikke selve veggene som er bærende, men nettopp de stendere som er støttebenene.
Et problem man ofte møter på i forumet på Byggahus.se er at man vil flytte støttebenene i sideveis retning (for å gjøre større eller mindre knevegger) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svaret er at dette i de fleste tilfeller krever en forsterkning av høystolene/overrammen. En fullt mulig tiltak, men som regel med omfattende konsekvenser, ettersom store deler av takkonstruksjonen må rives.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Är denna vägg bärande? Håller på att bli tokig...
Planlösningar -
Rådgivning bærende vegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Beskriver disse konstruksjonstegningene bærende vegger?
Plate og bærende vegg
Riva vägg. Bärande konstruktion?
Planlösningar