Hei BH!
Vi har nettopp kjøpt et Gullringshus fra 1965 som vi vil renovere og gjøre om.
Jeg har vært i kontakt med tidligere selger som sier at disse veggene er bærende til taket.
Men selverklærte eksperter i min omgangskrets sier at de ikke kan være bærende.
Jeg kommer selvfølgelig til å ta inn en konstruktør som får se på det.
Men nysgjerrig som jeg er, ønsker jeg noen uttalelser fra BH og gjerne kanskje en lettere begrunnelse for hvorfor de er eller ikke er bærende. (Prøver å lære meg)
Vi har nettopp kjøpt et Gullringshus fra 1965 som vi vil renovere og gjøre om.
Jeg har vært i kontakt med tidligere selger som sier at disse veggene er bærende til taket.
Men selverklærte eksperter i min omgangskrets sier at de ikke kan være bærende.
Jeg kommer selvfølgelig til å ta inn en konstruktør som får se på det.
Men nysgjerrig som jeg er, ønsker jeg noen uttalelser fra BH og gjerne kanskje en lettere begrunnelse for hvorfor de er eller ikke er bærende. (Prøver å lære meg)
Veggene på bildet går midt igjennom, og en av dem ser ut til å være en del av ytterveggen på huset. De går også parallelt med mønetaket, noe som antyder at veggen/veggene er bærende. Uten å ha sett på takstolene på loftet og hva de hviler på, vil jeg si at veggene er bærende og ikke bør røres uten å bytte dem ut, så du unngår å få en utrolig lav takhøyde veldig raskt.
Vennlig hilsen!
Vennlig hilsen!
Sist redigert:
Jeg deler følelsen av at veggen sannsynligvis er bærende! I dag bygger man gjerne frittbærende W-takstoler, men det gjorde man ikke like mye før i tiden...
Nå ser jeg ingen mål, men relativt noe annet mål på tegningen antar jeg at det er rundt 5 meter!?
Redigering: ser igjen og gjetter 7 meter i stedet!
Mitt hus bygget 55 er 6,5 meter bredt og takstolene er ikke frittbærende! Tidligere eiere antok dog at de var det da de tok opp en 3 meter åpning til kjøkkenet! Der har takstolene sunket et par cm på midten...
Nå ser jeg ingen mål, men relativt noe annet mål på tegningen antar jeg at det er rundt 5 meter!?
Redigering: ser igjen og gjetter 7 meter i stedet!
Mitt hus bygget 55 er 6,5 meter bredt og takstolene er ikke frittbærende! Tidligere eiere antok dog at de var det da de tok opp en 3 meter åpning til kjøkkenet! Der har takstolene sunket et par cm på midten...
Klikk her for å svare