M
Vi vil rive en vegg i vårt hus bygget i 1944, er det noen risiko for at den er bærende/stabiliserende? Det er veggen mellom stue og kjøkken som er aktuell. Tidligere er planløsningen blitt modifisert slik at veggen mellom "matvrå" og kjøkken er fjernet, og kjøkkenet ligger nå der det står matvrå. Når man ser oppe på loftet ser man at takstolene går ved siden av murstocken- og dermed veggen ville jeg tro, men jeg har ikke kontrollmålt det ennå.

Takk på forhånd for hjelp!

Bygningsplaner for et hus fra 1944, viser grunnplan, side- og frontprofiler, inkludert kjøkken, stue og andre rom. Markert som "dårlig förlaga". Loft med synlige takbjelker, murpuss på skorstein, bokser og et ventilasjonsrør bak.
 
BirgitS
Det er veggen som er tegnet på seksjonsplanen som kan være bærende. Derimot kan andre vegger være stabiliserende.
 
M
Takk for svar. Finnes det noe måte å finne ut om den er stabiliserende? Dessverre er det ikke plass til å la en bit av veggen bli igjen som det foreslås i en guide her på forumet.
 
Jeg tror ikke det skal være noe problem å rive veggen. Den er ikke bærende. Det er et plankehus i 11/2-etasjes plan som bare er ca 9 m langt så dets stabiliserende funksjon er ganske begrenset.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
M
Toppen! Takk for svar. Det høres ut på svaret ditt som at det kanskje likevel finnes rom for en minimal risiko for at det blir problemer, burde vi forsikre oss ytterligere ved å kontakte en konstruktør eller lignende, eller kan rett og slett ingen gi en 100%-uttalelse uansett? Hva risikerer man teoretisk hvis det skulle gå galt, noen sprekker i et hjørne eller verre?
 
Nei, det er ingen risiko for ustabilitet. Det er et lite hus og det finnes godt med tverrvegger på husets andre side.
 
  • Liker
Marrebanan
  • Laddar…
M
Takk for svar. Nå har jeg begynt å kikke litt. Det er ikke mulig å se så mye siden sprekken ved takgipset er så smal. Det kommer ned noe svart papp/plast på veggen. Lektene/plankene i hvilke takgipset er skrudd ser ut til å være avsaget og koble mot veggen. Burde jeg gå opp og grave i løsullen på loftet alternativt ta bort en bit takgips for å se bedre? Eller tør jeg rive veggen uten mer info?

Tregulv ved vegg med smal sprekk, synlig svart papp eller plast. Mulig skade og ledning i hjørnet, oppussingsspørsmål relatert til takgips. Sprike mellom takgips og vegg med synlig svart papp/plast og treverk.
 
Du har jo allerede fått svar om at det går utmerket å rive..
 
M
Det har du rett i. Det skader ikke med også litt ettertenksomhet under reisen på en så viktig detalj tenkte jeg. Men om jeg omformulerer spørsmålet litt, det ser ut som at det kommer bli et hull rett opp på loftet, stemmer det med hva som var forventet?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.