Hei!

Jeg kunne tenkt meg å gjøre åpningen mellom stue og kjøkken større. Den er for øyeblikket 1800mm, og jeg hadde ønsket å åpne den til 2400-2500mm som minst.

Huset er en 1-plansvilla type Nordkalotthus bygget 1980 (i Nordland). Det står på pillarer.

Veggen er bygget med doble 45x70 stendere på cc 60. Spennvidde 8000mm.

Det jeg lurer på er om veggen er bærende. Og hvilken dimensjon på limtrebjelken som trengs for å støtte opp det i så fall?

MvhVis vedlegget 472548 Loft med synlige trebjelker og isolasjon, del av en én-etasjes villa fra 1980. Loft med synlige trebjelker og trepanel, uisolert med noen treplanker på gulvet. Gulvplan av en enebolig fra 1980, viser nåværende åpning mellom stue og kjøkken markert med oransje piler, ønskes utvidet fra 1800mm til 2400mm.

Veggen er garantert bærende. For å kunne dimensjonere en avvekslingsbjelke trengs en målsett seksjon. De søyler som bjelken må hvile på kan ikke lande hvor som helst. Derfor trengs også en tegning som viser grunnkonstruksjonen og plassering av fundamentene. Opplysning om snøsone trengs også. Det er ikke sikkert at kostnaden for dette inngrepet tilsvarer nytten med det.

Takk for svar!

Fantes ikke med detaljerte tegninger ved kjøp av huset. Snøsonen er 3.

Hva kan kostnaden tenkes å lande på i verste scenario? Snakker vi 10'+ eller 30'+?

Da får man regne i overkant. Hvor bredt er huset?

Materialkostnaden ligger på et par tusen kroner. Øvrige kostnader tør jeg ikke ha noen mening om. De avhenger mye av lokale forutsetninger.

Ok, forståelig. Huset er 8 meter bredt.

Legger ved bilde. Plantegning av et hus med en bredde på 8 meter, viser detaljer som et bad, en bod og plasseringen av skrånende tak på 27 grader.

En 2,5 m lang limtrebjelke med dimensjonen 90x315 mm er tilstrekkelig. Den bør ligge på 90x90 mm limtrestolper.

Ok, takker hjertelig for din hjelp!

Skal la snekker utføre arbeidsmomentet når tiden er inne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.