Hus bygget -38.
To etasjer + kaldloft.
Ønsker å rive det jeg først trodde var en ikke-bærende vegg mot trapp ned til innredet del av kjeller. Ved riving av overflaten ser jeg at veggen består av spontet 47*148 trevirke fra den ene siden og en tynnere variant på motsatt side, noe som får meg til å fundere.
Hva tror dere?
Ifølge de få og hardt medtatte dokumentene på husets konstruksjon kan jeg se at bjelkelaget støttes av en hjørnevegg langs husets midt.
47x148 er 2x6 tommers planke. Det trenger ikke bety at veggen er bærende. Det er det materialet som de fleste innvendige veggene i huset er bygget av. Om det er veggen som går langs den ene siden av trappen parallelt med ytterveggen, kan jeg allerede nå si at den ikke er bærende.
47x148 er 2x6 tommers planker. Det trenger ikke bety at veggen er bærende. Det er det materialet som de fleste innerveggene i huset er bygget av. Om det er den vegg som går langs trappens ene side parallelt med ytterveggen kan jeg allerede nå si at den ikke er bærende.
Takk!
Jeg hører hva du sier. 2x6 er jo den ene siden, så et lite mellomrom, og en halv tomme spontant virke på den andre siden. Yes, det er den veggen som går parallelt med trappen. Ingen vegg går langs denne i kjellervåningen.