Hvilken interessant tråd dette ble!

Gikk opp og målte på råloftet.
Takstolenes over- og underarm er 45x120 mm (Underarmene er 7830 mm lange)
Samtlige fagverk 20x90 mm

Hva tror dere om dimensjoneringen? :)

I hvilken snøson ligger huset? Altså hvor?

Nordre Skåne, noen km fra deg (grensen til Blekinge) ;)

Ifølge Træguiden skal en W-takstol i snøsonen 1,5 med den aktuelle spennvidden ha 45x145 i overrammen og 45x120 i underrammen. Noen overdimensjonering er det altså ikke snakk om selv om verdien på snølastene i dette (og mange andre områder) er blitt doblet siden 1970-tallet.

Men da klarer jo halve huset seg! :D
Nei, spøk til side, kan man estimere hvordan den innredede loftsdelen har det?
Jeg må nok be noen regne på hvordan det ser ut med den innredede loftsdelen og dagens konstruksjon.
Huset er fra 52, innredede loftsdelen fra 70-tallet så det holder nok litt til. Men likevel! :)

Det skal mye til før ting raser, derimot kan det bli litt ukomfortabelt. De fleste styrkeberegninger går ut fra at en bjelke ikke skal bøyes ned mer enn kanskje 1/300-del av spennvidden. Oppbevarer du ingenting der oppe, skjer det ikke så mye. Derfra til at bjelker virkelig ryker, er det langt. I ditt tilfelle er det kanskje fire av ni takstoler som er ødelagte. 45x120 regler brukt som gulvbjelker tåler en spennvidde på mindre enn 2 meter, du har minst 3,9 meter. 45x145 regler som hjørnebjelker med 30 graders helling, vil synke inn når snølasten er som størst, men ellers vil det nok ikke merkes. Spørsmålet er hva du vil oppnå.

Hva jeg vil oppnå? (For øvrig takk for uttømmende svar!)
*Åpne opp mellom kjøkken, stue og soverom 1 (Bilde 1).
*Fortsette å innrede råloftet i samme stil som nåværende innredet loft (Derav spørsmålet om mellomveggen er bærende, det forsvinner en del av den i forrige punkt)
*Sette på en takark på marked område så man kommer opp i trappen uten å bøye seg samtidig som man får mer romfølelse.

Plantegning av en etasje med stue, kjøkken og to soverom; åpne områder er markert for mulige renoveringer.

• Plantegning av første etasje med stue, kjøkken, to soverom, bad og gang; viser planlagte endringer for renovering og utvidelse.
Da taket har holdt med kappede skråstivere under trolig flere år tyder på at det ikke vil kollapse, så jeg ville ikke vært for bekymret. Men du skal nok ikke kappe mer i alle fall :)

Ettersom takstolene ser ut til å være korrekt dimensjonert der de er intakte, kan jeg ikke se noen hindring for å gjøre de endringene rundt kjøkkenet som du planlegger. Å sette inn en takark bør heller ikke være noe problem så lenge du holder deg mellom to takstoler. Legg inn bjelker mellom takstolene på den strekningen hvor du vil kunne lagre ting på loftet og gjenopprett fagverkets skråbånd. På grunn av den lange spenningen og den store c/c avstanden mellom bjelkene bør du bruke limtre, f.eks. 78x225 mm. Det finnes mange alternative dimensjoner. Legg en og en halv tommers gulvbord (34-36 mm) på de nye bjelkene.

At ingenting katastrofalt har inntruffet tror jeg skyldes flere ting. Dels den forsterkning ved ytterendene som er gjort med fagverkene, dels at snøforholdene har vært skånsomme. Vi som bor i nordøstre Skåne og vestre Blekinge vet at vi kan få mange vintre på rad uten noen nevneverdig snømengde. Det finnes også ganske godt om mellomvegger som hjelper til med å bære.

Det er viktig å gjenopprette fagverkene for ikke å flagge med endringer som viser på uvitenhet. En takstmann med riktig kompetanse fraråder å kjøpe et hus med slaktede fagverk. Det er et signal om at det kan finnes andre ting som heller ikke er bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.