Jeg trenger å få bekreftet av dere at en vegg jeg vil rive ikke er bærende. Det er innerveggen med dør inn til garderoben (klk) på inngangsplanet jeg tenker på. Jeg vil rive den for å lage en TV-krok/allrom. Planløsningen i bildene stemmer ikke lenger da forrige eier fjernet det daværende allrommet for å få et større bad med badstue.
Jeg er midt oppe i rivingen og tenkte bare å sjekke så ingen andre ser noe som tyder på at den er bærende?
Lurer på hva jeg skal gjøre med "rammen" til veggen. Den stikker ut litt så beholder jeg den blir det som en ramme der veggen tidligere sto. Vet heller ikke hvordan jeg skal få til det med bjelken på gulvet som de stående bjelkene står på. Trenger typ en stikksag for å kappe den og det kommer ikke til å gå helt da parketten er i veien nederst (veggen står på platen).
Så forresten tipset om å bruke magneter ved riving av gips - sykt bra!!
Det du kaller ramme er en del av stenderverket til veggen, har ingen annen funksjon. Ingen problemer med å rive. Gulvbjelken kan sikkert brytes løs når de andre bjelkene er fjernet.
Jeg er fortsatt litt usikker på hva som skjer når jeg løsner de stående stenderne. Det sitter to stendere oppå hverandre øverst. Hvorfor det er to vet jeg ikke, det kanskje trengtes for å komme opp i riktig høyde slik at rammen skulle sitte, men jeg ser ikke hvor den nedre stenderen er festet i det hele tatt. Det er ingen tegn på skruer eller spiker.
Den skrudde stenderen som stikker frem under gipsen tolker jeg er hvor gipsplatene i taket er skrudd.
Ser ikke noe rart.
Gipsen i taket sitter blant annet i reglen som du antar. Jeg ville ikke nølt med å demontere de stående reglene, da har du større sjanse til å se hvordan den nedre takreglen kan demonteres, den har ingen funksjon uten veggen. Ser du fortsatt ikke hvor den er festet (kan ha vært sammenføyd med den øvre allerede da den ble satt opp) kan du sage av den nedre takreglen og ta den ned i biter. Den øvre takreglen bør være igjen og bli en del av underlaget for platen som du reparerer taket med.
Tror at de har satt plyfa halvveis mot stenderne, for å kunne feste den ytre stående stenderen til veggen jeg har revet. Sikkert en "enkel" løsning da de allerede hadde satt opp veggen og satt plyfa når de innså at veggen jeg rev også skulle opp og de ikke orket å sette en til stender. På noen steder svikter ikke plyfa, men på midten er den veldig løs og der er det ca 0,5 cm forskjell mellom gipsplatene. Løsning?
Er den typen av overraskelser man må være forberedt på (jeg har vært utsatt for verre).
Litt vanskelig å foreslå tiltak bare ut ifra bilder men hvis veggen ellers er stabil og ikke vil bli utsatt for noen større belastninger, ville jeg nok bare satt gips i "luken" muligens plassere en stripe kryssfiner eller OSB festet i kantene med fugemasse mot eksisterende OSB under gipsen.
Er nivåforskjellen ikke større enn maks 5 mm ville jeg bredsparklet skjøten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.