Tenkte å lage et hull og sette inn en skapdør i en vegg på kjøkkenet, men konstaterer at den er ekstremt stabil, solid tre som er minst 10 cm tykt og puss på begge sider. Men kan den virkelig være bærende når den står så nær en tykk teglvegg? På den annen side, hvorfor så ekstremt stabil ellers? Bare vanlig overdimensjonering? Huset er et rekkehus fra 1909 med teglvegger som yttervegger og mellom husene.
Se tegning.
Men kan man være sikker på at den ikke er bærende?
Takk!
alt er mer eller mindre bærende i eldre konstruksjoner, om du kan ta ned eller ei er jo litt vanskelig å avgjøre. Vegen står i lengderetning så gulvbjelkene lærer hvile på den så hva som skjer er vanskelig å gjette, men samtidig sitter plankvegger bra sammen, du får vel veksel av om du blir usikker
Enig med leby. Gulvbjelkene til overetasjen er sannsynligvis lagt opp og skjøtet over de to hjerteveggene som går på tvers av huset. En plankvegg kan betraktes som en platekonstruksjon som det går an å lage hull i uten at noe dramatisk skjer. Større åpninger må forsterkes med horisontal planke. Spørsmålet er om det er verdt bryet. Det blir mange sekker puss. Deretter må man reparere det som uønsket har falt ned med riktig pussblanding...
Jo, men jeg forsto det slik at også denne overflaten var pusset. Det beste er å felle inn en trebjelke i plankåpningen og holde den på plass med kraftige vinkelbeslag. Du kan nok bruke virke fra det som du har saget bort.
før så felte de inn avvekslingen i den nærmeste hele planken på siden av hullet, tenk at du sager enden på "bjelken" som er et liggende plank i typ 30 graders vinkel. gjør det på begge sider i motsatte retninger og sett den langsiden ned. sag ut sideplanken sager du tilsvarende uten å kappe den helt, visst materiale skal være igjen. Vet ikke om det gikk å forstå? Det blir altså samme form på "bjelken" som en hanebjelke.