Hei

Jeg har vært medlem en stund og lest mye på forumet, og nå er det på tide å søke råd i mitt eget prosjekt.

Vi har nylig anskaffet en skånelänga bygget ca. 1860 med murte steinvegger og pusset fasade, derfor kan jeg ikke se om det er bindingsverk. Men mest sannsynlig ikke. Vi skal installere en luft-luft varmepumpe og da ble det aktuelt å tenke litt på fremtidig planløsning, for å plassere varmepumpen slik at den ikke skaper problemer senere.

Vi ønsker å åpne opp og gjøre stuen litt større, og tenkte å høre om noen har erfaringer med byggteknikken. Mellombjelkelaget ligger på ca. cc 120 med bærende vegg som går gjennom huset. I stuen ligger det en trebjelke (rød) på loftet som bærer opp to bjelker, med støtte mot murstocken og innerveggen. Vi ønsker å ta ned den ytre delen av denne innerveggen.

Tror dere denne veggdelen (markert blå) kan tas ned, eller har den en støttende funksjon med tanke på bjelken som ligger på loftet med støtte mot innerveggen? Mellombjelkelaget ligger med støtte på ytterveggene.

Legger ved en skisse, håper den er forståelig.

Takk for ideer og erfaringer.

Med vennlig hilsen
Mikael
 
  • Planløsning av skånelänga med bærende vegger og bjælker, rød bjælke over og innvendig vegg markert med blå oval, mål angitt i meter.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.