Har begynt å ta opp en vegg mellom gangen og stuen og oppdaget at den er reglert som de andre, ikke bærende, innerveggene i huset. Se bilder, det er ingen standardmål men omtrent 30x30 regler både horisontalt og vertikalt, deretter panel på begge sider.
Vegen mangler også støtte fra kjelleren nedenunder, så det virker som den i så fall kun står på gulvrammen. Vegen mellom kjøkkenet og stuen (grønn) er cirka 45x70 og står på en murt vegg i kjellerplan. Den røde veggen (30x30 + panel) hviler ikke på noe i kjellergrunnen, ikke engang det lille gule "utstikket" i kjelleren.
Er denne veggen ikke bærende? Eller finnes det noe annet som gjør at den likevel er bærende selv om den er reglert så svakt og fremfor alt tilsynelatende ikke har noen støtte nedenfra?
Når er huset bygget?
Jeg mistenker tidlig på 50-tallet eller tidligere siden det ser ut som et plankehus. De husene er ikke bygget på en standardisert måte som senere hus. Bærende innervegger bestemmes av hvordan bjelkene i bjelkelaget ovenfor ligger, dvs. om de hviler på veggen eller ikke.
Helt riktig, bygd i 1952!
Ja, altså veggen (både grønne og røde i TS) går jo vinkelrett mot bjelkelaget. Det finnes ingen andre vegger som går vinkelrett mot bjelkelaget så eneste alternativet er jo om konstruksjonen er sånn at det kun bæres opp av yttervegger.
Men om veggen er bærende så forstår jeg ikke hvordan lastene fra den veggen ikke bare går rett ned i bjelkelaget under og ikke ned i kjellergrunnen🤔
Jo, har bedt om alt, men finner ingenting som hjelper. Har C/C-mål på bjelkelaget, litt om veggkonstruksjoner men ikke mer enn det jeg allerede vet dessverre. Veldig mange felt er ikke utfylt.