Vi har en del av vårt innervegg som vi ikke vet om er bærende eller ikke.
Huset ble bygget i '75. Det er en hjertvegg da skulle man tro at det er bærende. MEN, tegninger viser veggen som stiplet i stedet for hel.
Jeg har fjernet en del av gipsen og trepanelet så man kan se litt inn i veggen. Når man ser opp mellom åpningene øverst ser man at noe sitter direkte på takgipsplatene. Det er veldig merkelig for meg.
Med så begrenset info kan man vite om veggen er bærende eller ikke?
Det ser ut som en slags hjemmesnekret bjelke hvis bæreevne sannsynligvis har blitt svekket av at du har revet bort platen på den ene siden. Strekene markerer en tenkt romdeler i form av en espalier. Vet man bjelkens mål, går det an å regne ut hvordan den står seg i forhold til en limtrebjelke og i forhold til de lastene som er aktuelle.
hei, det er faktisk hva vi hadde tenkt. jeg er enig i at jeg har svekket bjelken (om det faktisk er en bjelke), derimot finnes det fortsatt en vegg under. med denne hypotetiske situasjonen er veggen ikke bærende, men den må definitivt bære vekt for nå. jeg vil fikse det uansett.
om det er en bjelke, det som forvirrer meg er det laget med gips som sitter ovenfor. kan man bære på gips på den måten?
spørsmålet er også om man kan stole på bjelken nok til å fjerne veggen under.
Ja det vet jeg. Det er bare at denne veggen er bygget litt rart. Mitt siste bilde er tatt når man ser opp mellom glippene ved 'balken'. Der kan man se at de takpaneler (i gips) ligger oppå 'balken'. Jeg er ingen proff men har aldri sett en gips bære så.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.