Hei,

Jeg har en drøm om å ordne opp i vaskerommet. For å få orden på planløsningen ønsker jeg å flytte og felle inn normsentralen og vannmåleren i en bærende vegg.

Det er et 1,5-plans modulhus fra 1977. Veggen består av 45x90 stendere med cc30. Jeg trenger to fag med cc60 for å få inn elskapet og vannmålerskapet.

1. Hvordan veksler jeg enklest av en stender i veggen? Holder det med en stående 45x120?
2. Må jeg ha doble stående stendere ved avveksling?
3. Kan jeg med god samvittighet veksle av to forskjellige fag (etter hverandre?) i en vegg på 2 meter?
4. Hvor mye tør man bore/ta ut "takstenderen" i en bærende vegg for å få opp vann til overetasjen f.eks?

Når jeg skriver dette så ville det kanskje gå å ha strøm og vannmåler i samme fag (over/under hverandre), finnes det noen regler mot dette? Antar at det kanskje ikke er en høydare å dra vann oppover bak normsentralen til overetasjen? På den annen side er det bare to rør som skal oppover da jeg tenkte å sette fordeler på badet der, så det kanskje får plass ved siden av normsentralen.

Hva har dere for tanker og ideer? Kanskje er det mer jobb enn det er verdt?

Finnes det noen byggetegninger?
Hvordan ser murkronen ut?
Hvor går takstolene/bjelkelaget?

Det er hjerteveggen, har den hammarband? Jeg er ikke helt 100 på alle benevnelser :)
Det lille jeg har sett (har ikke åpnet veggen ennå, bare litt i taket) tyder på at den har en 45x90 liggende på toppen (det jeg kalte takregel). Men du mener at den burde ha tilsvarende hammarband under den?

Mellombjelkelaget ligger på cc60, altså på annenhver veggregel.

Jeg har litt tegninger, skal se hva jeg har digitalt og kan legge inn.

Mellombjelkelaget/underkarmen på takstolen er 8190mm lang og skal være 48x195 T200 hva det nå innebærer.

På bildet har jeg markert hjerteveggen med blått/rødt der jeg vil felle inn.

Finner ingen tegning på hjerteveggen. Veggstenderne ser ut til å være 80 og med sedvanlig 9 eller 10mm board på.

Vet ikke om denne hjelper.

• Plantegning av et hus som viser etasjer, rominndeling, mål og seksjonsskisse. Håndskrevet notat nederst til venstre på tegningen.
Har sett gjennom alt og åpnet litt i veggen. Det er 80 stendere også i den bærende veggen. Men, overliggeren er 90, noe som lurte meg.

Legger ved tegningen.

Kan jeg fjerne en veggstender (mellomdekke er cc60 så jeg tenker å ta en som er imellom) og erstatte den med en liggende 45x220? med ekstra stendere på begge sider? Bruker man vinkeljern eller hva er best?

Siden platen er limt, antar jeg at jeg må erstatte den i sin helhet når jeg åpner opp veggen. Limt k-plywood, fungerer det som erstatning?

• Byggetegning av en innvendig vegg med mål og detaljer, inkludert snitt C-C og D-D, viser plassering av reglar og boardstrukturer.
Problemet med elementbyggde trehus er at også tapetet inngår i fastheten... Om det bare er en midtregel som skal avveksles trengs det ingen grove dimensjoner. Det holder med en 45x95 regel på høykant. Vanskeligheten ligger jo i å kunne løsne den limte boarden på en pen måte. 10 mm furuplater er nok et utmerket erstatningsmateriale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.