Hei. Vi tenkte å bygge om kattvinden til sovealkove. Finnes det noen risiko for at veggen er bærende? Jeg tror ikke det men takknemlig for tips.

Pennan ligger der vi hadde tenkt å åpne opp veggen til kattvinden.

Ville dere sagt at man trenger å legge opp nye stendere eller kan man legge på sponplater som det er? Beklager min uvitenhet.

• En grå vegg under et skråtak med en barneseng plassert foran. En blyant markerer hvor veggen skal åpnes opp.
  • Grunnriss av leilighet med penn plassert ved planlagt åpning til kattvinden i vegg mellom bad og soverom 2.
  • Kattvindsområde med takbjelker, isolasjon og oppbevaringsbokser. En blyant markerer stedet for planlagt åpning av veggen.
  • Veggram med trelekter og en lyspæreledning forbi, sett nærme.
  • Vegg med treplanker og isolasjon i loftsrom, plastboks foran. Penn i nærheten viser hvor åpning til kattvind planlegges.
Støttebena er bærende.

• Liker
Christopher83 og 3 andre
  • Laddar…
namnbyte
Går å gjøre, men du trenger å avlede vekten fra de støttebena du kapper. Ta inn en konstruktør om du er usikker på hvordan.

Det finnes en fyr her inne som friskt kappet alle støttebena og så gjorde et innlegg i forumet om at hele andre etasje svaiet, ble så plutselig stille. Tror ikke det gikk så bra for ham.

• Liker
Robris og 1 annen
  • Laddar…
Takk for alle svar, er noe overrasket faktisk men jeg antar at dere har rett 👍

namnbyte namnbyte skrev:
Det er mulig å gjøre, men du må avlaste vekten fra de støttebena du kapper. Ta inn en konstruktør hvis du er usikker på hvordan.

Finnes en fyr her inne som friskt kappet alle støttebenene og så laget et innlegg i forumet om at hele overetasjen svaiet, ble deretter plutselig stille. Tror ikke det ble så bra for ham.
Leste det men flere brukere trodde det var feik (hans innlegg)

Jeg er ikke overbevist om at den er bærende. Ser ut til å være festet etter at glespanelen er satt og lektene linjerer heller ikke med takstolene. Hvordan ser det ut mot gulvet? Står den oppå sponplatene eller hva du nå har for gulv?

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Enig med ovenstående, av bildene å dømme ser ikke veggen ut til å være bærende, veggen ser jo ut til å være regulert etter plasten og glespanelen.

Vi trenger å se seksjonstegningen. Den tegningen du har lagt opp viser ikke hva som er bærende.

Anna_H Anna_H skrev:
Vi trenger å se seksjons-tegningen. Den tegningen du har lagt opp viser ikke hva som er bærende.
Er dette riktig? Finner ingen flere tegninger… takk

• Bygningstegning av husets fasade og planløsning for entréetasje, inkludert mål og materialbeskrivelser.
  • Liker
namnbyte
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Jeg er ikke overbevist om at den er bærende. Ser ut til å være stivet av etter at glespanelene er satt, og stivene linjerer heller ikke med takstolene. Hvordan ser det ut mot gulvet? Står den oppå sponplatene eller hva du nå har for gulv?
Ser ut så mot gulvet

Tydelig nok?

• Veggåpning med treplate sett fra gulvhøyde, synlig spor av støv.
BirgitS
I så fall bør
C Christopher83 skrev:
Er dette riktig? Finner ingen flere tegninger... takk
Normalt tegner konstruktøren bare opp bærende vegger på snittegningen, og den typen takstoler har normalt støtteben som fremgår av artikkelen jeg lenket til tidligere.

Om du vil vite sikkert at det ikke finnes noen bærende støtteben i kneveggene, bør du nok engasjere en byggkonstruktør som ser hvordan det er gjort på stedet. En slik kan også gi grunnlag for en byggemelding for å avveie ett eller flere støtteben hvis du vil gå videre med å fjerne kneveggen selv om det er støtteben i den.

• Liker
Christopher83
  • Laddar…
C Christopher83 skrev:
Er dette riktig? Finner ingen flere tegninger... takk
Ja, det er riktig tegning, og du ser på den at skråveggene er tegnet inn, noe som betyr at du ikke kan fjerne dem uten å ta inn en konstruktør som beregner hva du trenger å sette inn av takbjelke for å fordele vekten fra taket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.