Her kommer enda en tråd om bærende vegg eller ikke. De er så jeg har revet opp veggen til kattvinden for å kunne lage et større rom. Huset er et gammelt tømmerhus fra begynnelsen på 1900-tallet og med mansardtak.
Når jeg rev veggen så var de stående stendere i den hvorav 1 i midten var en stolpe på ca 10cm i diameter. Og mot taket og gulvet er det en liggende stolpe i samme diameter. Åpningen jeg vil lage er 4 meter. Og stolpen sitter midt i der. Så den er nok bærende. Men det finnes ingen vegg under i første etasje. Men det kanskje er en støtte til takstolen? Mitt spørsmål er om jeg kan fjerne den stående stolpen samt den liggende stolpen. Og sette en limtrebjelke mot taket på 4 meter og stendere i endene? Skal forsøke å få inn litt bilder.

Mvh Anders

Gammelt loft under renovering med synlige trebjelker og noen isolasjonsplater. Gulvet er delvis demontert og byggematerialer er spredt rundt.

Trebjelker i gammelt tak, en skråstilt bjelke støtter de horisontale bjelkene. Noen områder viser slitasje og ujevnhet i treverket.

Rått treverk i en gammel vegg, delvis avdekket med spiker og sprekker synlige. Utsikt mot tak og en trestender i hjørnet.

Rått gulv med trestender, isolasjon og ledninger synlig, muligens del av en renoveringsprosess.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.