Hei

Holder på og river i min kjeller og støtte på en vegg som jeg er usikker på om den er bærende eller ikke.
Har tidligere antatt at det ikke er tilfelle da det går bjelker gjennom taket i kjelleren, men veggens tykkelse gjorde meg usikker.

Dekket i kjeller og tak går fra langside til langside.
Den veggen jeg vil ta ned er i kjeller og innringet med rødt.
I kjelleren går to stålbjelker som jeg mistenker bærer opp dekket.

På bildet som heter kjeller har jeg markert bjelken.
På bildet som heter overetasje (hjem som viser kjelleren) har jeg markert veggen jeg vil ta ned.
På det tredje bildet har jeg markert veggen som står rett over den veggen jeg vil ta ned.

Går det an å avgjøre på dette om den veggen jeg vil ta ned er bærende?

Svante

BirgitS
Selv om den ikke er bærende, kan den fungere som mottrykk slik at jordmassene utenfor ytterveggen ikke kan presse inn ytterveggen.

Når ble huset bygget? Hva er materialet i kjellerens vegger, både yttervegger og innervegger?

BirgitS
J justusandersson skrev:
Når ble huset bygget?
Ettersom man ser kvartersnavn og område på tegningene så tror jeg at det er et egethjemshus fra 30-tallet etter litt søk.

Jeg mistenkte at det var et 30-tallshus, men er ikke like kunnskapsrik om Stockholms bebyggelse. Planløsningen i kjelleren er endret på en måte. Kanskje har man bare byttet navn på rommene? Gillestue fantes ikke som begrep i 1937, og jeg er tvilsom til at man fikk ha soverom i kjelleren selv da. Siden ytterveggene er av murt betonghulestein anser jeg ikke at man kan ta ned den rødmerkede veggen. Som @BirgitS skriver så trengs den som mottrykkstøtte.

@justusandersson det er oppdaterte tegninger etter en utbygging gjort på 90-tallet. Kjelleren er utbygd utenfor den avsedde veggen. Utbyggingen er også murt og strekker seg 3 meter ut. Den burde vel i så fall ta jordtrykket?

Det er snarere et argument for å ikke røre den rødmarkerte veggen. Forlengelsen innebærer at skjøten mellom gammel og ny yttervegg ikke er murt i forband.

Uttrykte meg feil, det er ingen forlengelse. Utenfor den veggen jeg vil ta ned går kjellertrappen ned. Den er helgjuten og ca 1,20 bred. Den fortsetter forbi veggen med ca 2 meter.

Plantegning med markert trappeområde i svart og en rød vegg som vurderes fjernet for å utvide åpningen.
Sånn ser det ut omtrent.
Den svarte markeringen er trappen ned til kjelleren og den røde veggen er den vi hadde tenkt å ta ned.
Går det an å avlaste på en annen måte for å kunne få en større åpning, om ikke annet?

Svante

Beste svar

Leder trappen ned til et utgravd område? Om svaret er ja, kan du fjerne den røde veggen. Dette viser viktigheten av å redegjøre for helheten fra start.

J justusandersson skrev:
Leder trappen ned til et utgravd område? Hvis svaret er ja, kan du fjerne den røde veggen. Dette viser viktigheten av å redegjøre for helheten fra start.

Stemmer bra, det er utgravd. Er en grovinngang med armert bunnplate.

Takk for hjelpen!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.