Hei!
Min tur til å stille det klassiske spørsmålet om vegger i kjeller: bærende eller ikke.
Huset er bygget i 1935 og ligger i Västmanland, nær Mälaren. Jeg vurderer å rive veggen som vises på bildene. Den er ikke med i originaltegningenes planløsning, noe som antyder at den kan ha blitt satt opp senere.
Samtidig stemmer ikke tegningene helt med hvordan huset faktisk ser ut i dag. Blant annet er flere kjellervinduer plassert på andre steder enn i tegningen, og rominndelingen i tegningen og virkeligheten skiller seg ganske markant. Det kan meget vel bero på at kjelleren har blitt bygget om en gang i løpet av årene kanskje.
Bør jeg kontakte en bygningsingeniør eller annen fagperson før jeg eventuelt begynner å rive veggen? Eller holder det, som en håndverker som har sett på veggen sa, å rett og slett stive opp rundt veggen før rivingen påbegynnes?
Om meg: bodd i leilighet hele livet inntil nylig. Uvitende men ivrig etter å lære å forstå hus.
Min tur til å stille det klassiske spørsmålet om vegger i kjeller: bærende eller ikke.
Huset er bygget i 1935 og ligger i Västmanland, nær Mälaren. Jeg vurderer å rive veggen som vises på bildene. Den er ikke med i originaltegningenes planløsning, noe som antyder at den kan ha blitt satt opp senere.
Samtidig stemmer ikke tegningene helt med hvordan huset faktisk ser ut i dag. Blant annet er flere kjellervinduer plassert på andre steder enn i tegningen, og rominndelingen i tegningen og virkeligheten skiller seg ganske markant. Det kan meget vel bero på at kjelleren har blitt bygget om en gang i løpet av årene kanskje.
Bør jeg kontakte en bygningsingeniør eller annen fagperson før jeg eventuelt begynner å rive veggen? Eller holder det, som en håndverker som har sett på veggen sa, å rett og slett stive opp rundt veggen før rivingen påbegynnes?
Om meg: bodd i leilighet hele livet inntil nylig. Uvitende men ivrig etter å lære å forstå hus.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Ser ikke ut til å være en bærende konstruksjon med tanke på tegningen, eller plasseringen (mellom vinduene), da er det nok heller den mellom fyrrom og vaskerom som er bærende
Nei, nettopp, jeg er enig med deg. Jeg vil bare føle meg litt mer sikker på saken før jeg begynner å rive veggen. Har en Einhell demoleringshammer på vei for å særlig bryte opp gulvet før den kommende avløpsrørsbyttet i kjelleren. Kan jeg rive en del av veggen med den for å prøve litt, eller bør jeg først være hundre prosent sikker på at veggen ikke er bærende? Jeg vil helst unngå å få huset over meg.klaskarlsson skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Selv om en slik vegg skulle ha en bærende funksjon, tror jeg ikke hele huset raser, muligens at du får setninger over tid, men sett et par støttebjelker om du er bekymret.L LexLux skrev:Nei, akkurat, jeg er enig med deg. Jeg vil bare føle meg litt mer sikker på saken før jeg begynner å rive veggen. Har en Einhell demoleringshammer på vei for å spesielt bryte opp gulvet for det kommende avløpsrørsbyttet i kjelleren. Kan jeg rive en del av veggen med den for å prøve litt, eller bør jeg først være helt sikker på at veggen ikke er bærende? Jeg vil helst unngå å få huset over meg.
Klikk her for å svare