For tre år siden fikk jeg hjelp av en bygningsingeniør for å beregne bærebjelker til min kjeller. Det var en eldre herre som aldri var på stedet til huset, men som virket dyktig og tok det sikre før det usikre når han beregnet, så alt ble dimensjonert i overkant.

En bjelke han beregnet er den på 3920 mm i vedlagte filer. Nå skal jeg endelig komme i gang og fikse kjelleren, og da har jeg begynt å lure på om veggen i det hele tatt er bærende. Jeg har forsøkt å få tak i bygningsingeniøren som hjalp meg før, men han ser ut til å ha gått av med pensjon, så derfor vender jeg meg til forumet for hjelp. Jeg kan ha glemt å dele viktig info med ham eller lignende som gjorde at han antok at den skal være bærende, men at den i praksis ikke er det.
For eksempel så er det en døråpning midt på veggen i dag uten noen bæreevne mot taket. Det er bare estetisk murt over døren.

Huset er bygget i 1939. Det er en helstøpt kjeller med gulv, vegger og tak i betong. Oppå betongen ligger det trestendere parallelt med veggen jeg snakker om. Totalt er huset på 3-plan med ca 45 kvm grunnflate.

Er det opplagt at det er en bærende vegg, eller kan det være en idé for meg å undersøke det nærmere? Eller kan vi rett og slett avfeie veggens bæreevne eller ikke i dette forumet? :)
 
  • Plantegning av en helkjelleren fra 1939, viser en 3920 mm stålbjelke og døråpning. Anvisninger om bærende og ikke-bærende vegger er inkludert.
  • Bygningstegninger for et treetasjes hus fra 1939 med kjeller, inkludert kjøkken, stue, soverom og garasje. Viser mål for hver etasje.
I henhold til tegningen nede til venstre er den ikke bærende. Er den tegningen basert på grunntegning så er du i havn.
 
tttomten TomasJor skrev:
Enl tegning nede venstre er den ikke bærende. Er den tegningen basert på grunntegning så er du i havn.
Det er grunntegning bortsett fra at det er tegnet inn to ikke-bærende innervegger også (som jeg markerte i første tegningen i rødt), disse er nyere/er ennå ikke bygget.
Det kan ikke være spørsmålet om å støtte hjerteveggen/huset mot horisontale krefter? Det kanskje ikke trengs når kjelleren er støpt som en bunker med vegger og tak i betong..bør bli vridningsstiv kan jeg synes.
 
Det er en litt vrien tegning som nok dessverre ikke kan legges til grunn for denne typen spørsmål. En originaltegning hadde vært mye bedre. Mye taler for at den ikke er bærende, men for å si det med sikkerhet trengs en armeringstegning. Byggeåret, 1939, påvirker vurderingen. Det var veldig populært å gi kjellerne en form for tilfluktsromsstandard. Siden du bor i Stockholm bør det finnes en tegningkopi på Stadsbyggnadskontoret.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.