Hei,

Skal bygge ut badet. Oppfattet tegningene fra 1895 at veggen ikke skulle være bærende, noe jeg trodde ble bekreftet av at naboene har flyttet ut halve veggen.

Nå når rivingen har begynt, spør håndverkeren om jeg var sikker. Har snakket med styret som ikke vet. I veggen har det tidligere vært en dør, derfor er det nå hull i halve døren (se bilde). Hva er deres oppfatning, noen som har peiling på hvordan hus ble bygget rundt århundreskiftet?

Takk på forhånd

Plantegning fra 1895 som viser delvis revet vegg der det har vært en dør. En rød linje markerer et område i veggen.
Ødelagt vegg med synlige trestendere og kabler etter riving, tidligere brukt som døropning. Støv og rusk rundt området viser byggeprosessen. Rivning av gammel mursteinsvegg med hul på grunn av tidligere døråpning, stiger i bakgrunnen.
 
Foreningen bør vel kreve en vurdering av en kompetent takstmann før man aksepterer riving av en vegg som man ikke sikkert vet om er bærende eller ei. Det finnes kompetente personer som kan utføre dette.
 
Tegl veggen er sikkert der fordi det sto en kakelovn der tidligere (brannsikring). Hvis det er samme planløsning ovenfor, så er det jo en risiko for at det er tegl ovenfor også.
Min erfaring med eldre hus er at man bare kan dele opp vegger i bærende eller støtende. Regelvegger som bygges i ettertid midt i et rom eksisterer ikke.
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Veggen er ikke bærende i betydningen at den håndterer statiske laster, men den kan ha andre funksjoner. På tegningen er rommet merket som et sjakt, noe som gjør meg litt betenkt. Skraveringene er antagelig malt på originalet, så man skulle gjerne sett det i farge. Alle innervegger er pusset uavhengig av om de er av tre eller tegl. Det er alltid en fordel om man får se hele etasjen med skalaen angitt.
 
J justusandersson skrev:
Veggen er ikke bærende i betydningen at den tar seg av statiske laster, men den kan ha andre funksjoner. På tegningen er rommet markert som en sjakt som gjør meg litt betenksom. Skraveringen er antagelig malt på originalen, så man skulle gjerne sett det i farger. Alle innevegger er pusset uavhengig av om de er av tre eller tegl. Det er alltid en fordel om man får se hele etasjeplanet med skalaen angitt.
Takk for svar. Ok, har den dessverre ikke i farger men vedlegger her hele etasjeplanet. Det er leiligheten øverst til høyre.

Planløsning av etasje med flere rom og trapper, svart-hvitt tegning. Leiligheten øverst til høyre er markert i innlegget.
 
Det var forskjell på folk og folk på den tiden... De som hadde din lille skitleilighet fikk ikke engang bruke samme trappeoppgang som de finere leietakerne i nedre høyre hjørne. Disse hadde til og med egen WC i leiligheten. Huset er jo med sikkerhet modernisert flere ganger siden det ble bygget. Finn ut hvordan tilsvarende rom brukes i øvrige etasjeplan. De kan henge sammen. Generelt skal man rive så få vegger som mulig i så gamle hus, det dukker alltid opp overraskelser. Rommene har dessuten som regel ganske bra størrelse fra starten av.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.