Tenkte å bygge om litt nede i kjelleren og skal da rive 2 stk vegger. Hvem kontakter man for å finne ut om disse er bærende eller ikke? Er nesten 100% sikker på at de ikke er det, da det går en hjertevegg som er massiv betong rett gjennom kåken, og disse veggene er kanskje 2-3 cm brede! Men vil likevel ha en fagmann som sier sitt for å være helt på den sikre siden.

Er det noen som kan gi navn på personer/firmaer i Gävle-området så hadde det vært fantastisk. Og er det noen som har ansatt noen for å gjøre dette og som vet hva det kan koste for en kontroll?

Du får kontakte bygglovkontoret i din kommune. Jeg er ganske sikker på at de har konstruksjonstegninger på huset. Er det en bærende vegg, blir du nok nødt til å søke tillatelse hvis dine endringer skulle påvirke bæringsevnen.

harry73
Er veggen bare 2 - 3 cm tykk, da kan den ikke være bærende. Setter man belastning på den vil den bule ut og dermed miste all bæreevne.

Atom, har sendt en e-post til dem nå, så får jeg se om de svarer :)

harry73, hva jeg har lest så kan vegger være "hjelpebærende" om det er flere stykker nær hverandre, selv om de er smale og føles litt "skrøpelige". Men vet ikke om det stemmer fullt ut heller, vil derfor ha hit noen som kan gi meg 100% garanti på at jeg kan rive veggene, for det føles ganske dumt å stå der etterpå med halve førsteetasjen nede i kjelleren :P

Veggene er ikke bærende eller hjelpbærende!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.