Hei alle sammen,
Som dere kanskje har sett blant mine tidligere innlegg så har jeg nylig kjøpt et renoveringsobjekt. For tiden møter jeg forskjellige byggefirmaer for tilbud på renovering av huset. Ingen vet nøyaktig hvor bjelken ligger og hvilke vegger som er bærende. Så jeg vil gjerne at dere hjelper meg med å finne en løsning.

Hvem er det som skal hjelpe meg med å finne ut hvilken vegg det er som er bærende og i så fall hva slags bjelke det er (stål eller tre).

Er det en konstruktør, arkitekt eller bygningsingeniør man skal kontakte?

Legger ved bilde av tegning samt av vegger jeg mistenker er bærende.

• Byggtegning av et hus med fasade mot vest og bottenplan som viser rom som kjøkken, soverom, bad og balkong. Markeringer av mistenkte bærende vegger.
  • En inngang med tretrapp, åpen tredør, to vinduer, mursteinsvegg og takoverheng, muligens bærende mursteinsstolpe på høyre side.
  • Mursteinhusutvendig med åpen inngangsdør. Blomster og busker ved siden av inngangstrappen.iblå himmel med skyer i bakgrunnen.
  • Kjøkken med gammeldags skap og gul vegg, trepanel i taket og flislagt bakvegg. Detaljer rundt renoveringsplanene diskuteres.
  • Gang med tre dører og parkettgulv, hvorav to dører fører til rom med vinduer. Veggene er lyse og det er trepanel i taket i et av rommene.
  • Rom med parkettgulv, hvite vegger og en åpen dør til gang. Potensiell bærevegg diskuteres i konteksten av renovering.
Jeg har hatt noe lignende men ikke like langt eller dypt.
Da bar det bare av på veggen og resten stakk ut uten balk.
Resultatet ble at det hang ned etter et antall år.
Det som syntes hos meg var taket som dippet ned og måtte rettes når vi byttet.
Mitt hus var bygd slutten 60-tallet.

Min ville gjetning er at bjelken ligger over stuedørene på de to siste bildene, mest sannsynlig en I eller H-bjelke i stål.

Det du trenger er en bygningsingeniør med konstruksjonsfokus.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.