Hei! Vurderer å rive en innervegg i et funkishus fra 42. Veggen som er tenkt å rives er den mellom kjøkken og rom til høyre for murpipa for å få en åpnere planløsning. Spørsmålet nå er om denne er bærende, se tegning. Noen som vet? Hva bør jeg tenke på?

Med vennlig hilsen,
Tobias

Er det mellom kjøkkenet og rommet i underetasjen? Hvis du har mulighet, så marker gjerne i bildet hvilken vegg som menes.
Ja, veggen i underetasjen er sannsynligvis bærende, og da trenger du å ta inn en konstruktør for å se på hvordan du kan forsterke veggen hvis det skal lages en åpning.
Det ser ut til å være et hyggelig hus.

B basseman skrev:
Er det mellom kjøkkenet og rom på nedervåningen? Om du har mulighet så marker gjerne i bildet hvilken vegg som menes.
Ja, veggen på nedervåningen er trolig bærende og da trenger du å ta inn en konstruktør for å se på hvordan du kan forsterke veggen om det skal tas opp en åpning.
Det ser ut til å være et trivelig hus.
Takk for svar! Ja det er på nedervåningen mellom kjøkken og rom, har dessverre ikke mulighet til å farge den nå men skal prøve å tydeliggjøre. Så ev. konstruktør da og byggemelding?

Jeg har dessverre dårlig oversikt over om det skal være byggesøknad eller byggemelding. Sjekk med kommunen.

Det er en bærende såkalt hjertemur. Vil du fjerne den må du erstatte den med en bjelke og søyle (i hvert fall nærmest murpipa). Tiltak som berører den bærende konstruksjonen krever byggemelding.

I beskrivelsen av huset som jeg har fått fra bygningsetaten står det at innerveggene består av 2” like ned 50mm planker, og deretter kledd med treetex.
Innerveggen er 74mm tykk, er ikke det litt lite for å være bærende eller en Sk. Hjertvegg?

Takk for all støtte i saken :)

T Tobiasam skrev:
Innerväggen er 74mm tykk, er ikke det litt lite for å være bærende eller en såkalt Hjertevegg?
Absolutt ikke. Det var standard på den tiden. Plankveggen består av tre tommer tykke (75 mm) og sannsynligvis 6 tommer (150 mm) brede spontede planker som er skråspikret i hverandre med 6 tommers spiker.

Ok, høres ut som jeg må ta inn en konstruktør... pokker, trodde det skulle være enkelt men det er det jo sjelden.

Positivt i bildet er jo at det blir lett å henge opp bilder og hyller

Med det korte spennet som er aktuelt er det snakk om en limtrebjelke i størrelsesorden 90x225 mm. Den store jobben er å dra ut alle spikene i plankeveggen.

J justusandersson skrev:
Absolutt ikke. Det var standard på den tiden. Plankveggen består av tre tommer tykke (75 mm) og sannsynligvis 6 tommer (150 mm) brede spontede planker som er skråspikret i hverandre med 6 tommers spiker.
Å rive en slik vegg krever sin mann. Jeg skulle lage en døråpning i en sånn vegg, omtrent samme årgang. Det føltes som de hadde spiker-VM i huset mitt da det ble bygd.

Vurder flere ganger. Åpne planløsninger er overreklamert. Støy og matos sprer seg uhindret.

• Liker
fahlis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.