Vil fjerne stenderne som sitter på hver sin side. Vet ikke om de holder opp noe. Sitter i andre etasje under loftet.

• Nærbilde av treplanke og tak, mulig støttebjelke, på andre etasje under loft. Usikkert om bjelken bærer en last.
  • Takvindu med skrå takbjelker og dekorasjoner på veggen i en andre etasje under loftet.
T
Du må se på tegningen til takstolene for å se om de reglene du vil fjerne er en del av den bærende konstruksjonen.
Finnes det en vegg eller lignende stående reglar langs andre vegger?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du må se på tegningen til takstolene for å sjekke om de stenderne du ønsker å fjerne er en del av den bærende konstruksjonen.
Finnes det en vegg eller lignende stående stendere langs andre vegger?
Takk for svar. Finnes ikke noe lignende i de andre rommene som er åpne på denne måten. Har 3 rom og en kattvind i overetasjen.

T
OK, da er det nok bare å sjekke takstolstegningen for å se om dette er bærende eller ikke, eller å åpne opp og se etter. Har dere ikke kunnskapen til å vurdere det, må dere kontakte en konstruktør/byggingeniør som kan hjelpe til.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du må se på tegningen til takstolene for å se om de stenderne du vil fjerne er en del av den bærende konstruksjonen.
T Testarn skrev:
OK, da er det nok bare å se takstolstegningen for å se om dette er bærende eller ikke eller å åpne opp og undersøke. Har dere ikke kunnskapen til å vurdere det så må dere kontakte en konstruktør/byggingeniør som kan hjelpe til.
Legger ved tegninger. Disse er gamle og fra to rom har man bygget om til tre

K Kapeshnica skrev:

• Arkitekttegning av et hus med ulike fasadevisninger, inkludert front, bakside og sidevisninger. Tegnet i juni 1925 av en arkitekt.
  • Arkitekttegning av et hus med detaljerte skisser fra flere vinkler, inkludert plantegninger og fasadevisning.

K Kapeshnica skrev:
T Testarn skrev:
Du må sjekke på tegningen til takstolene for å se om de stendere du vil fjerne er en del av den bærende konstruksjonen.
Sånn ser det ut i dag med ekstra rommet. Har prøvd å tegne inn på en amatørmessig måte. De røde pluppene jeg har tegnet inn er disse stendere som på det første bildet jeg har sendt.

• Plantegning med håndtegnede markeringer; røde prikker og skisserte vegger indikerer et ekstra rom og plassering av regler.
T
OK, litt vanskelig å se på de små bildene men på det andre bildet som viser snittet av huset ser det ut som om det finnes/skal finnes vegger som holder opp takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen der du har tegnet inn rommene tilsvarer det de stiplede linjene.

Basert på disse bildene vil jeg si at stenderne er bærende, så jeg ville ikke fjernet dem uten videre.

Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter inn en bærende bjelke i stedet. Jeg kan dessverre ikke råde mer enn det.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
OK, litt vanskelig å se på de små bildene, men på det andre bildet som viser snittet av huset, ser det ut som om det finnes/skulle finnes vegger som holder oppe takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen hvor du har tegnet inn rommene, tilsvarer det de stiplede linjene.

Basert på disse bildene, vil jeg si at reglene er bærende, så jeg ville ikke fjerne dem uten videre.

Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon, kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter en bærende bjelke i stedet. Jeg kan
T Testarn skrev:
OK, litt vanskelig å se på de små bildene, men på det andre bildet som viser snittet av huset, ser det ut som om det finnes/skulle finnes vegger som holder oppe takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen hvor du har tegnet inn rommene, tilsvarer det de stiplede linjene.

Basert på disse bildene, vil jeg si at reglene er bærende, så jeg ville ikke fjerne dem uten videre.

Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon, kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter en bærende bjelke i stedet. Jeg kan ikke råde mer enn det dessverre.
Takk for hjelpen!

• Liker
Testarn
  • Laddar…
BirgitS
  • Liker
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.