Takk for svar. Finnes ikke noe lignende i de andre rommene som er åpne på denne måten. Har 3 rom og en kattvind i overetasjen.T Testarn skrev:
OK, da er det nok bare å sjekke takstolstegningen for å se om dette er bærende eller ikke, eller å åpne opp og se etter. Har dere ikke kunnskapen til å vurdere det, må dere kontakte en konstruktør/byggingeniør som kan hjelpe til.
T Testarn skrev:
Legger ved tegninger. Disse er gamle og fra to rom har man bygget om til treT Testarn skrev:
Så
K Kapeshnica skrev:
Sånn ser det ut i dag med ekstra rommet. Har prøvd å tegne inn på en amatørmessig måte. De røde pluppene jeg har tegnet inn er disse stendere som på det første bildet jeg har sendt.T Testarn skrev:
OK, litt vanskelig å se på de små bildene men på det andre bildet som viser snittet av huset ser det ut som om det finnes/skal finnes vegger som holder opp takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen der du har tegnet inn rommene tilsvarer det de stiplede linjene.
Basert på disse bildene vil jeg si at stenderne er bærende, så jeg ville ikke fjernet dem uten videre.
Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter inn en bærende bjelke i stedet. Jeg kan dessverre ikke råde mer enn det.
På den tegningen der du har tegnet inn rommene tilsvarer det de stiplede linjene.
Basert på disse bildene vil jeg si at stenderne er bærende, så jeg ville ikke fjernet dem uten videre.
Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter inn en bærende bjelke i stedet. Jeg kan dessverre ikke råde mer enn det.
T Testarn skrev:OK, litt vanskelig å se på de små bildene, men på det andre bildet som viser snittet av huset, ser det ut som om det finnes/skulle finnes vegger som holder oppe takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen hvor du har tegnet inn rommene, tilsvarer det de stiplede linjene.
Basert på disse bildene, vil jeg si at reglene er bærende, så jeg ville ikke fjerne dem uten videre.
Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon, kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter en bærende bjelke i stedet. Jeg kan
Takk for hjelpen!T Testarn skrev:OK, litt vanskelig å se på de små bildene, men på det andre bildet som viser snittet av huset, ser det ut som om det finnes/skulle finnes vegger som holder oppe takstolen. Det er de som går fra endene på hanebjelken ned til gulvet/underliggeren.
På den tegningen hvor du har tegnet inn rommene, tilsvarer det de stiplede linjene.
Basert på disse bildene, vil jeg si at reglene er bærende, så jeg ville ikke fjerne dem uten videre.
Noen som kan se det på stedet og som kan konstruksjon, kan nok gi en nærmere beskjed og kanskje finne en løsning der man setter en bærende bjelke i stedet. Jeg kan ikke råde mer enn det dessverre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Her kan du lese om hvordan takstoler fungerer og hvordan man kan avlaste en takstol: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Om skråtak: https://www.byggahus.se/snedtak-mojligheter-och-begransningar
Ofte er samtlige vegger som er med på seksjonsplanen bærende. I tillegg finnes det nødvendige stabiliserende vegger.
Om skråtak: https://www.byggahus.se/snedtak-mojligheter-och-begransningar
Ofte er samtlige vegger som er med på seksjonsplanen bærende. I tillegg finnes det nødvendige stabiliserende vegger.
Klikk her for å svare