Dette er mitt første innlegg i forumet, men har fulgt det over lengre tid. Vi har nylig kjøpt en leilighet som vi skal renovere i løpet av sommeren (og sikkert også en del utover høsten). Vi skal flytte kjøkkenet til den indre hallen og har derfor tenkt å rive to vegger. Den ene er vi ganske sikre på er bærende, og vi kommer derfor til å kontakte noen som kan lage konstruksjonstegninger for å få den avlastet, men vi ønsker innspill på om den andre også kan være bærende.

På tegningen "planritning vån 1-4 tr. med markering av vegg" har jeg markert begge veggene. Det er spesielt V2 vi lurer på om er bærende eller ikke. Legger også ved konstruksjonstegninger for bygget. Bygget er fra 1927, og leiligheten er i tredje etasje.

Hvis noen har forslag til noen som utarbeider konstruksjonstegninger, tar vi gjerne imot det. Har funnet noen sider på internett med fast pris, men 10 000 kr per vegg føles i overkant. Leiligheten er i Stockholm, men vi har forstått det slik at konstruktøren uansett ikke besøker leiligheten for å gjøre beregningene.

Takknemlig for den inputen vi kan få!
 
  • Plantegning av leilighetskompleks fra 1927, med markerte vegger V1 og V2 i rød boks, viser steder for planlagte veggendringer.
  • Arkitektonisk planløsning som viser en etasje i en bygård, med markerte bærevegger og detaljer om byggestørrelse og layout.
  • Gulvplansskisse for etasje 1-3 i bygården Silwerfasanen nr. 2 i Stockholm, med markerte bærende vegger og konstruksjonsdetaljer.
  • Arkitektonisk tegning av en bygårdfasade med markert leilighet på tredje etasje, viser seks etasjer inkludert kjeller og takkonstruksjon.
  • Planløsning av et bygg fra 1926, viser rom og bærebjelker i etasje 1-4, med håndskrevne notater og markeringer av vegger. Skala 1:100.
Veggen 2 er ikke bærende. Det ser ikke ut som dere kan gjøre åpningen i vegg 1 mye bredere, med mindre peisene med skorstein allerede er tatt ned i alle etasjer (eller i alle fall etasjene over dere). Jeg synes ikke 10000 kroner er dyrt, spesielt med tanke på hva prosjektet vil koste totalt, men det er jo opp til dere. Hva sier styret?
 
  • Liker
Bjorkman92 og 1 annen
  • Laddar…
Takk for det raske svaret!

Tanken er å gjøre åpningen omtrent 650 mm større (frem til komfyrens ytre kant) i henhold til bildet her. B3 er eksisterende åpning og N1 er ønsket åpning. Kan det være et problem?

Har hatt kort kontakt med styret, men ikke direkte i denne saken. De ser ut til å være noen representanter som er fornuftige, men jeg vil ha frem alt underlag først for å presentere det (ingen andre har tidligere tatt ned denne veggen, i hvert fall ikke gjort byggemelding på det). Hvis det finnes en måte å avlaste veggen på, og det ikke innebærer noen negativ effekt i form av bære evne eller kostnader, har styret ikke så mye å si. De kan selvfølgelig la være å gi en godkjennelse, men etter (lang) ventetid i husleienemnda ville godkjennelsen mest sannsynlig bli gitt.

Okei, har sett at folk har betalt rundt 5 - 7 000 kr for å få utarbeidet konstruksjonstegninger for enkelte vegger. Ingen annet prosjekt er likt et annet selvsagt, men tenker at dette ikke er større enn noe annet. Med alle de økte materialkostnadene gjelder det å holde nede de kostnadene som kan holdes nede, selv om 3 000 kr kanskje ikke er så mye når prosjektet i seg selv ligger rundt 300 000 kr.

Setter pris på svaret!

Plantegning av stue med dimensjoner: B1 3500 mm, B2 779 mm, B3 1100 mm, N1 1750 mm, og eksisterende åpning B3 1650 mm. Ønsket åpning i N1.
 
BirgitS
Har du forsøkt å finne en passende byggekonstruktør på www.sbr.se?
 
  • Liker
Bjorkman92
  • Laddar…
Det har jeg ikke men skal definitivt se gjennom og kontakte noen der. Takk for tipset!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.