Hei etter mye lesing her på forumet om bærende vegger får jeg legge opp et innlegg selv også.
Huset er et trehus bygd i 1989 av Gullringshus, takstolene ser ut til å være fagverk.
Vi skulle ønske å rive veggen som er mellom kjøkken og stue.
Er denne veggen bærende eller ikke? Jeg har fundert på dette lenge nå og det er en gipsvegg men er usikker på hva som kan gjemme seg inni.
Vedlagt finnes en tegning av huset og jeg har markert veggen vi vil rive.
Takk for all hjelp jeg kan få
Huset er et trehus bygd i 1989 av Gullringshus, takstolene ser ut til å være fagverk.
Vi skulle ønske å rive veggen som er mellom kjøkken og stue.
Er denne veggen bærende eller ikke? Jeg har fundert på dette lenge nå og det er en gipsvegg men er usikker på hva som kan gjemme seg inni.
Vedlagt finnes en tegning av huset og jeg har markert veggen vi vil rive.
Takk for all hjelp jeg kan få
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Forhåpentligvis finnes det noen mer erfaren som kan hjelpe deg med dette. Selv er jeg usikker pga at bygningen har valmet tak, og det finnes trolig mange måter å konstruere et slikt på.
Takstolen i seksjonen skulle jeg tro er selvbærende. Går det an å komme opp på loftet og ta bilder?
Takstolen i seksjonen skulle jeg tro er selvbærende. Går det an å komme opp på loftet og ta bilder?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det mest sannsynlige er at takstolene som gir støtte til valmingen på gavlene også er av fagverkstype. I så fall er den rødmarkerte veggen ikke bærende. Den enkleste måten å konstatere dette på er at du tar deg opp på loftet og fotograferer takstolene på den berørte gavlen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det ser ut som det skal, dvs fackverk også under valmningen, men med andre mål. Det betyr at ingen mellomvegger er bærende.
Klikk her for å svare