Er helt ny på dette forumet og dette er også mitt første innlegg.
Jeg og min samboer kjøpte et hus i sommer og nå skal det planlegges for å bygge om kjøkkenet.
Siden kjøkkenet er ganske lite hadde vi tenkt å rive en vegg til et lite tilstøtende soverom for å få et større kjøkken som passer oss bedre.
Nå er spørsmålet om den veggen vi vil rive er bærende og hvordan jeg best avveksel den.
Begynner med en skisse av huset.
Alt det røde er det opprinnelige tømmerhuset som er en etasje med kjeller og loft. Det svarte er en utbygging og er en etasje med kjeller og kryploft.
Den svarte rektangelen er skorsteinen.
det grønne på bildet er den veggen jeg vil rive, den lille delen mot skorsteinen består av stående planker og resten er tømmer. veggen er cirka 3,4m lang.
loftet over der kjøkkenet kommer til å bli, blir bare litt lagring for julepynt mm.
Mine spørsmål er:
1: Er veggen bærende?
2: Hva er beste måte å avveksle den? vil ikke ha noen limtrebjelke som deler av kjøkkenet, så avvekslingen må gjøres på loftet.
Min tanke var å sette sammen 2 stk 45x220 slik at man får en 90x220 bjelke og legge en slik på hver side av skorsteinen og ut til gavlen på huset, den vil havne på overside av bjelkelag og forankres med jern og gjennomgående bolt.
Kan ikke avgjøre om den er bærende. Når jeg har vært i tvil her hjemme har jeg tatt en limtre og lagt oppå loftsbjelkelaget og forankret dette i hver bjelke med vinkeljern + passende støttepunkter.
Jeg ville droppe 45x220 og i stedet bruke limtre. Litt dyrere men mye stødigere.
Takk for svaret. Det blir litt dyrere med limtre, men som du sier, så blir det jo mer solid.
Min tanke er å legge en 90x225 eller 90x270 limtredrager på hver side av skorsteinen over bjelkelaget. Den delen av huset som kjøkkenet ligger i har 6m spennvidde, vindbjelkelaget består av 6x6" tømmer som ligger med ca 100cm cc-avstand.
Legger ved et bilde som viser hvordan jeg har tenkt meg det:
De blå forestiller limtredragerne som forankres i ytterveggen ved å sage ut et hull i veggen og stikke inn drageren. I den andre enden kommer den ene drageren til å hvile på veggen mot soverommet som er en vegg av stående planker og som står på en murt vegg i kjelleren. Den andre drageren kommer til å få en søyle som vil bestå av 2 stk 45x145 som er limt og skrudd sammen, og deretter festet til skorsteinen samt hvile mot gulvet.
tanken var jo at først bruke 45x220 som settes sammen til 90x220 og legge en på hver side av skorsteinen for å fordele lasten på flere punkter. men man klarer seg jo med en bjelke der det andre blå streken er, spørsmålet er hvilken dimensjon på bjelken jeg skal velge? tok feil om veggen mot soverommet, den er ikke rett over veggen i kjelleren så spørsmålet er om jeg kan bruke den som opplegg likevel..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.