Holder på å bygge en garderobe til et soverom og støtte da på litt problemer. Jeg vil rive en vegg og når jeg tok frem veggen ble jeg usikker på om den kunne være bærende? Veggen er bygd av spontede 45x170 som går fra taket ned gjennom gulvet (som det ser ut). Veggen er i rett vinkel mot loftets gulvbjelker, noe som gjorde meg enda mer fundersam.

Det virker ikke være noen større belastning på plankene da de gir etter når jeg slår lett på dem.

Det finnes allerede utsagede "garderober" på andre steder i veggen.

Legger ved tegninger og håper at noen kan komme med litt kloke synspunkter.

Bildene vises i følgende rekkefølge:
2. etasje (der veggen er)
1. etasje
Kjelleretasje
Nedre del av veggen mot gulvet
Øvre del av veggen mot taket

• Plantegning av husets andre etasje med en markert vegg i rødt.
  • Plantegning av 2. etasje i byggprosjekt, viser plassering av vegger og rom, inkludert eventuell bærevegg som vurderes for riving.
  • Plantegning av etasjen der den aktuelle veggen er plassert, inkludert rom som trapperom og "værksted".
  • Bild av nedre del av en trävägg i ett sovrum, där träpanelens utformning och skick syns tydligt.
  • En vegg av sammenføyd treverk i et soverom under renovering, viser treplanker fra gulv til tak i rette vinkler mot takbjelker.
Virke med tykkelse 45 mm kan nesten aldri være bærende i den typen konstruksjon du har.

Ikke? Spontet 45mm tykk vegg er vel hva som kalles plankevegg og kan vel brukes som bærende til et helt hus? Så er mitt hus bygget, fra -39.

Vent nå, var det sponten eller veggen som var 45?
45 mm vegg høres i tynneste laget.
Skal man regle med noen bærighet har jeg ikke sett tynnere dimensjon enn 45 x 70

Det ts beskriver er en vegg av spontede planker, såkalt plankevegg. Vanlig i hus fra slutten av 30-tallet og et stykke inn på 40-tallet. De er helt og holdent bærende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.