Vi har begynt med en renovering hjemme og holder på å fjerne en vegg mellom kjøkken og spisestue.

Veggen markert med rødt er det som er på vei bort.
Takstolene går i motsatt retning som veggen.

Har hatt noen bekjente her som sier at den umulig kan være bærende.
Den er altfor tynn og det finnes ingen stendere ved takstolene som går ned i gulvet.

Huset er bygd i 1955.
1 plan.
Mål mellom innerveggene er ca 6100 mm så jeg antar takstolene er så lange.

Legger ved litt bilder av tegninger og hvordan veggen ser ut.

Plantegning av enebolig med markert rød linje som viser veggen mellom kjøkken og spisestue som skal fjernes under renovering. Tegning av tverrsnitt gjennom bolighus med mønetak, viser vegger og takets støtter. Detaljer om høyde og andre mål er inkludert. Loft med synlige takstoler av tre. Elektriske kabler henger ned, og veggen nedenfor er merket for fjerning. Gulvplater og rør er synlige i bildet. Vegg under renovering, deler av gipsplater er fjernet og avslører sølvfarget isolasjon. Veggen mellom kjøkken og spisestue under renovering, delvis fjernet med synlige bjelker og isolasjon. Avdekket gips og aluminiumsfolie vises. Under renovering hjemme, delvis fjernet vegg mellom kjøkken og spisestue, med synlige takbjelker, plastfolie og en støvsuger i bildet.
Plantegning av hus fra 1955; vegg mellom kjøkken og stue markert i rødt. Indikerer delen som skal fjernes. Viser også rominndeling og mål.

Sist redigert:
Veggen ser ut som en skillevegg, men ved dette spennet ville jeg brukt en bjelke for å forhindre at taket sprekker i møte med dets forskyvninger. En annen ting du bør se på er mangelen på isolasjon i taket!

Så du mener at den veggen ikke ser ut til å være bærende, men at det kan være bra å ha noe som støtter opp takstolene uansett på grunn av den lange spennvidden på ca 6100 mm, slik at eventuelt takgips ikke sprekker? Tolker jeg deg riktig da?
Engelsk er ikke min sterke side.

At det ikke finnes noen isolasjon vet vi og skal fikses etter hvert :)

En veldig god tolkning

Bygningstegning som viser planløsning med stue og kjøkken; røde linjer markerer vegger, og en gul linje markerer en bjelke over takbjelker.

Du kan også bruke forsterkning på loftet. Den må nå fagverkene som hviler på veggene utenfor stuen/kjøkkenet, bjelken lagt på takbjelkene og de andre fagverkene som er hengt opp til den

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.