Hei,
Jeg har planer om å kjøpe en borettslagsleilighet og går da i renoveringstanker og fremfor alt endre planløsningen. Det jeg lurer på er om veggen som den grønne pilen peker på er en bærende vegg eller ikke? Den røde rektangelen markerer hvilken borettslagsleilighet det gjelder i huset.
Takk på forhånd.
/Niclas
Jeg har planer om å kjøpe en borettslagsleilighet og går da i renoveringstanker og fremfor alt endre planløsningen. Det jeg lurer på er om veggen som den grønne pilen peker på er en bærende vegg eller ikke? Den røde rektangelen markerer hvilken borettslagsleilighet det gjelder i huset.
Takk på forhånd.
/Niclas
Troligvis ikke men vanskelig å si, eldre hus beveger seg og er det trestamme kan jo laster ha endret seg, noen kan ha revet noe annet så også noe som fra starten ikke var direkte bærende nå holder opp en gulvregel eller så. Hva er det for materiale i veggen?
Jeg forstår hva du mener men dessverre har jeg ikke funnet noen slik forklaring i de tegningene jeg har fått tak i. Skal på en ny visning på mandag og skal undersøke litt hva det er for materiale i både innerveggen og de leilighetsadskillende veggene.BirgitS skrev:
Takk for svaret, jeg skal på visning nå på mandag så skal undersøke materialet i veggene da, også sjekke hvor tykk veggen er, men den ser i det minste tynnere ut på tegningene enn ytterveggene. Er det noe spesielt jeg bør se etter for å få en klarere forståelse av om det er en bærende vegg eller ikke når jeg er der?T TypRätt skrev:
P pjkw skrev:

Her er tegningen for både kjelleretasje og leilighetens etasje og i kjelleren ser det ikke ut som denne veggen finnes. Burde være et godt tegn?
Regn med at veggen er bærende, vegger som løper over lengre strekninger i leiligheter har ofte noen form for bærende funksjon. Alt handler ikke om å bære opp et ovenliggende bjelkelag, men det kan også være for å stabilisere huset for f.eks. vindlaster osv.
Du kan uansett ikke bare rive veggen og bør heller ikke gjøre det, alle seriøse BRL vil kreve en uttalelse fra en konstruktør og i noen tilfeller også at man tar inn en av foreningen utvalgt byggeleder som sikrer at alt blir riktig utført av den byggmesteren du hyrer inn for arbeidet...
Du kan uansett ikke bare rive veggen og bør heller ikke gjøre det, alle seriøse BRL vil kreve en uttalelse fra en konstruktør og i noen tilfeller også at man tar inn en av foreningen utvalgt byggeleder som sikrer at alt blir riktig utført av den byggmesteren du hyrer inn for arbeidet...
Spør styret om de har k-tegninger på huset til å begynne med. Hvis det ikke finnes i foreningen, pleier kommunen å ha slikt lagret, og det kan du be om fra dem i så fall.
Klikk her for å svare