Noen kyndig snekker som vet om denne veggen er bærende eller ikke? Jeg tror at selve murstocken holder opp denne halvdelen av huset. Reglene er 30x60mm. Takk på forhånd!

Interiør av et rom under renovering, med trepanel, reglar, gips og et åpent kjøkken i bakgrunnen.

Trebjelker og reglar i en takstruktur, med eksponert gipsvegg og mur bak. Mulig spørsmål om bærende vegg.

Vegg med synlige trestendere og murverk bak gipsplate, spørsmål om bærevegg. Reglerne er 30x60mm.

Veggen med trestendere og bygningsrester på gulvet, ved siden av en murvegg. Spørsmål om veggen er bærende.

Peis i et hjørne med ved og bøtte ved siden av, sett fra et rom med treparkett og en døråpning mot et annet rom i bakgrunnen.

Ingen som vet?

Det er umulig å svare på ut fra bildene. Hvordan er veggen plassert i huset.
Hvordan er bjelkelaget konstruert.

K
Det er oftest lettest å se om du legger ved en plantegning. 30x60 høres svakt ut i en bærende vegg.. går takstolene med eller vinkelrett mot veggen?

Det går med veggen. Skal legge ved et par bilder til fra loftet og planløsning:)
Takstoler og isolasjon på loftet, viser forsterkede trebjelker og en vegg i bakgrunnen.

Loft med synlige trebjelker og forsterkninger, sannsynligvis over et stort rom som en stue. Belysningen er svak, typisk for loftrom.

Loft med bjelker og delvis dekkede gulvflater, mulig forsterkning over stua.

Planløsning av et hus med fasadetegning mot vest, viser detaljerte mål og romløsning inkludert soverom, bad, kjøkken og stue med balkong.

Planløsning for kjelleretasje med forskjellige rom som garasje, hobbyrom og vaskerom. Fasade mot sør er også vist.

Ser man på bildene fra loftet så ser det ut til å være forsterket over stuen med tanke på at det er så stor flate? Eller tenker jeg feil?

Det er veggen som går mellom kjøkken og stue iaf:)

Hvem har lagt dit stolpene på loftet og hva er deres hensikt?

Tror de var med i tegningen, forsterkning?

Du har fagverktakstoler, dvs veggene under er ikke bærende. Stolpene på loftet under mønet har ingen bærende funksjon for takkonstruksjonen. Enten er det noen som har satt dem der mot bedre vitende eller så er hensikten med dem å forsterke loftsbjelkelaget slik at det skal kunne brukes som gulv.

Okei, så du mener at ingen av veggene er bærende?:S hvis man ser på loftet så ligger en av takstolene rett over veggen jeg tenker å rive, vet ikke om det er utav slup?

Eller nå når jeg så litt nærmere, så gjør den ikke det, men er ca 15-20cm unna:)

Kjøkkenveggen er med stor sannsynlighet ikke bærende i det hele tatt.

Om en vegg er bærende, er det den som går langs huset på tvers av takstolene (som støtte på midten).

Er det noen "kant" (også kalt "gutt") i taket i stuen, på samme sted som veggen i kjelleren? I så fall tyder det på at hjerteveggen er bærende, men den avlastende bjelken kan også ligge inne i taket, så fraværet av den er ingen garanti.

Okei takk! Det vet jeg ikke før jeg har revet ned taket også, det er senket tak i v-rommet med lekter og gipsplater:) får vel rive ned veggen og håpe på det beste;) alle jeg har spurt sier at den ikke skal være bærende, noe jeg også trodde.

Anna_H skrev:
Om noen vegg er bærende så er det den som går langs med huset på tvers av takstolene (som støtte på midten).
Ettersom det er fagverkstakstoler kan ikke hjerteveggen være bærende. Det finnes ingen punkt midt under en fagverkstakstol som kan ta opp last.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.