Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Hvem har lagt dit stolpene på loftet og hva er deres hensikt?
Du har fagverktakstoler, dvs veggene under er ikke bærende. Stolpene på loftet under mønet har ingen bærende funksjon for takkonstruksjonen. Enten er det noen som har satt dem der mot bedre vitende eller så er hensikten med dem å forsterke loftsbjelkelaget slik at det skal kunne brukes som gulv.
Kjøkkenveggen er med stor sannsynlighet ikke bærende i det hele tatt.
Om en vegg er bærende, er det den som går langs huset på tvers av takstolene (som støtte på midten).
Er det noen "kant" (også kalt "gutt") i taket i stuen, på samme sted som veggen i kjelleren? I så fall tyder det på at hjerteveggen er bærende, men den avlastende bjelken kan også ligge inne i taket, så fraværet av den er ingen garanti.
Om en vegg er bærende, er det den som går langs huset på tvers av takstolene (som støtte på midten).
Er det noen "kant" (også kalt "gutt") i taket i stuen, på samme sted som veggen i kjelleren? I så fall tyder det på at hjerteveggen er bærende, men den avlastende bjelken kan også ligge inne i taket, så fraværet av den er ingen garanti.
Okei takk! Det vet jeg ikke før jeg har revet ned taket også, det er senket tak i v-rommet med lekter og gipsplater
får vel rive ned veggen og håpe på det beste
alle jeg har spurt sier at den ikke skal være bærende, noe jeg også trodde.
Klikk her for å svare