Prøver å finne ut om jeg har en bærende vegg midt i huset eller ikke. Vurderer nemlig å fjerne ca. 1,5 m av den for å få en åpnere planløsning.

Det som kan bety at den ikke er bærende er hittil:

* Veggen er ikke tykkere enn andre vegger, verken på tegningen eller i virkeligheten.
* Takstolene er av typen fagverk (selvbærende?). http://www.timmele.com/pics/takstolar/fackverk_takstol.jpg

Spørsmålet er om det finnes flere måter å finne ut av dette på, eller om man må få noen som kan regne på det? Huset er bygget -65.
 
Aller tryggest er såklart å få en sånn derre ingen-gjør dit. Men det kan jo finnes noen her som vet. Kan du beskrive litt mer hvor veggen står. Bilder er bra!
 
Legger ved tegning der jeg har merket veggene jeg skulle ønske å fjerne. Spørsmålet gjelder selvfølgelig den veggen som står midt i huset.
 
  • Ritning av hus med pilar som pekar på väggar i mitten av planen, markerade för möjliga borttagningar.
Er det to etasjer eller bare loft, ser ut som en trapp er tegnet inn.
 
Det er kjeller under og loft over etasjen på tegningen.
 
Synes den har alle tegn på å være bærende. Men en liten bjelke løser alle dine problemer :)
 
Jeg er ingen ekspert, men jeg er enig med forrige taler. Ser absolutt ut som en del av hjerteveggen. Men det burde ikke være vanskelig å bytte den ut med en bjelke.
 
Ser ut som det ja, men det virker faktisk ikke være uvanlig med selvbærende takstoler. Dog kanskje ikke på 60-tallet?
En bjelke med en søyle på hver side da antar jeg? Eller kan man feste bjelken i pipa på ene siden kanskje?
 
Bærende eller ei, ei lett å si, men om du river veggen ser du jo om det er en bjelke i øvre enden av veggen eller at regelavstanden er tettere enn øvrige vegger. Om så er tilfellet ville jeg lagt bjelken på loftet og hengslet opp takstolene i den så slipper du å ha bjelken synlig på innsiden = penere synes jeg.
 
enSAM skrev:
Bærende eller ei, ei lett å si, men om du river veggen ser du jo om det er en bjelke i øvre ende av veggen eller at regelavstanden er tettere enn øvrige vegger. Om så er tilfelle ville jeg legge bjelken på loftet og henge opp takstolene i den så slipper du å ha bjelken synlig på innsiden = penere synes jeg.
Det virker jo riktig smidig om man kan sette bjelken oppe på loftet. Har lest om det tidligere men oppfattet det som en fuskeløsning. Er det en anerkjent måte å avveksle?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.