Jeg og min mann har kjøpt et hus som er bygget i 1968 og ønsker å åpne opp veggen mellom kjøkken og stue.
Nå til spørsmålet om den er bærende?
Har lest meg til at W-takstoler kan være selvbærende, men også at vegger som er inntegnet på seksjonstegningen er bærende?
Noen som vet om vi kan lese dette utelukkende fra originaltegningene? 🙏

• Byggetegning fra 1966 som viser en seksjon av et hus med markert vegg. Søkelys på hvorvidt veggen er bærende.
  • Tegning av husplan fra 1968 med markeret vegg mellom kjøkken og stue, spørsmålet er om det er en bærende vegg.
Nei, ikke bærende.

• Liker
JosefineBergExtor
  • Laddar…
Jeg er tvilende siden den er plassert rett under w:et og med det sagt så handler det om spennvidder og materialets dimensjoner
Obs jeg er ingen konstruktør, glad amatør

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jeg er tvilsom siden den er plassert akkurat under w:et og med det sagt så handler det om spennvidder og materialets dimensjoner
Obs jeg er ingen konstruktør, glad amatør
Du ser på feil vegg.

• Liker
  • Wow
JosefineBergExtor og 2 andre
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du ser på feil vegg.
Er det ikke den som er innringet? Jeg vet at standardsvaret er at w takstoler er selvbærende, men i dette tilfellet ble jeg likevel usikker nettopp på grunn av plasseringen, hadde den vært plassert mellom w:ene så hadde jeg sagt ikke-bærende men nå fyller den en funksjon for takstolen men vi får avvente en konstruktør.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Er det ikke den som er innringet? Jeg vet at standardsvaret er at w takstoler er selvbærende, men i dette tilfellet ble jeg likevel usikker
Plantegning av et hus med soverom, bad og entré. Røde sirkler markerer "A", og en rød pil peker mot hallen. Målestokk og romstørrelser er inkludert.

• Liker
Tompafix og 4 andre
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bilde]
Jeg er med på hva du mener, ts har da ringet inn feil vegg på første bildet eller?

• Liker
JosefineBergExtor
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jeg forstår hva du mener, ts har da markert feil vegg på første bildet eller?
Japp.

• Liker
VidarH og 1 annen
  • Laddar…
Hei! Takk skal dere ha for svar! Det var bare en sektionsritning, og jeg ser nå at den ser ut til å være fra det øvre våningsplanet, akkurat som dere sier! Det er ikke veggen til badet som skal rives, men den som er merket på det andre bildet mellom stue og kjøkken!

K Kane skrev:
[bilde]
Takk snille for at du redde opp i at dette var det andre etasjeplanet!

Ble også jeg først forvirret over at en balkong var med på tverrsnittet.
Den inringede delen av veggen har ikke noe støtte under seg, noe den andre delen har med veggen med dører til fyrrommet og tilstøtende rom. Dette burde bety at det er en avvekslende bjelke på loftet som ligger "utenfor" den veggen dere vil fjerne? Det enkleste er å krype opp på loftet og forsøke å se etter.

• Liker
JosefineBergExtor
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Ble også jeg først forvirret over at en balkong fantes med på tverrsnittet.
Den innringede delen av veggen har ikke noe støtte under seg, hvilket den andre delen har i og med veggen med dører til fyrrommet og tilstøtende rom. Hvilket burde bety at det er en avvekslende bjelke på loftet som ligger "utenfor" den veggen som dere vil plukke bort? Letteste er å krype opp på loftet og forsøke å kikke etter.
Det er jeg som har rotet til det da det kun fantes en seksjonsplan fra tegningene.
Da skal vi krype opp på loftet og sjekke, er det en forutsetning for å kunne fjerne veggen på en enkel måte at det finnes en avvekslende bjelke? Hvis jeg forstår det riktig, hvis den finnes, løper den parallelt med den midterste veggen, på midten av huset? Som en forlengelse av den veggen som er over fyrrom/vaskerommet?

J JosefineBergExtor skrev:
Det er jeg som har rotet det til da det bare fantes en sektionsritning fra tegningene.
Da skal vi krype opp på loftet og sjekke, er det en forutsetning for å kunne fjerne veggen på en enkel måte at det finnes en avvekslende bjelke? Hvis jeg forstår det riktig, hvis den finnes, løper den parallelt med den midterste veggen, på midten av huset? Som en forlengelse av den veggen som er over fyrrom/vaskerommet?
Har vært oppe og sett og det ligger jo gulv oppe på loftet, men man kunne ved V:et av takstolen eller hva man sier kikke inn og det ser jo ikke ut til å gå noen avvekslende historie, så spørsmålet er om den kan fjernes likevel?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.