2.478 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
Bærende vegg? - åpne opp vegg mellom kjøkken og stue
Jeg og min mann har kjøpt et hus som er bygget i 1968 og ønsker å åpne opp veggen mellom kjøkken og stue.
Nå til spørsmålet om den er bærende?
Har lest meg til at W-takstoler kan være selvbærende, men også at vegger som er inntegnet på seksjonstegningen er bærende?
Noen som vet om vi kan lese dette utelukkende fra originaltegningene? 🙏
Nå til spørsmålet om den er bærende?
Har lest meg til at W-takstoler kan være selvbærende, men også at vegger som er inntegnet på seksjonstegningen er bærende?
Noen som vet om vi kan lese dette utelukkende fra originaltegningene? 🙏
Er det ikke den som er innringet? Jeg vet at standardsvaret er at w takstoler er selvbærende, men i dette tilfellet ble jeg likevel usikker nettopp på grunn av plasseringen, hadde den vært plassert mellom w:ene så hadde jeg sagt ikke-bærende men nå fyller den en funksjon for takstolen men vi får avvente en konstruktør.K Kane skrev:
Hei! Takk skal dere ha for svar! Det var bare en sektionsritning, og jeg ser nå at den ser ut til å være fra det øvre våningsplanet, akkurat som dere sier! Det er ikke veggen til badet som skal rives, men den som er merket på det andre bildet mellom stue og kjøkken!
Ble også jeg først forvirret over at en balkong var med på tverrsnittet.
Den inringede delen av veggen har ikke noe støtte under seg, noe den andre delen har med veggen med dører til fyrrommet og tilstøtende rom. Dette burde bety at det er en avvekslende bjelke på loftet som ligger "utenfor" den veggen dere vil fjerne? Det enkleste er å krype opp på loftet og forsøke å se etter.
Den inringede delen av veggen har ikke noe støtte under seg, noe den andre delen har med veggen med dører til fyrrommet og tilstøtende rom. Dette burde bety at det er en avvekslende bjelke på loftet som ligger "utenfor" den veggen dere vil fjerne? Det enkleste er å krype opp på loftet og forsøke å se etter.
Det er jeg som har rotet til det da det kun fantes en seksjonsplan fra tegningene.VidarH skrev:
Ble også jeg først forvirret over at en balkong fantes med på tverrsnittet.
Den innringede delen av veggen har ikke noe støtte under seg, hvilket den andre delen har i og med veggen med dører til fyrrommet og tilstøtende rom. Hvilket burde bety at det er en avvekslende bjelke på loftet som ligger "utenfor" den veggen som dere vil plukke bort? Letteste er å krype opp på loftet og forsøke å kikke etter.
Da skal vi krype opp på loftet og sjekke, er det en forutsetning for å kunne fjerne veggen på en enkel måte at det finnes en avvekslende bjelke? Hvis jeg forstår det riktig, hvis den finnes, løper den parallelt med den midterste veggen, på midten av huset? Som en forlengelse av den veggen som er over fyrrom/vaskerommet?
Har vært oppe og sett og det ligger jo gulv oppe på loftet, men man kunne ved V:et av takstolen eller hva man sier kikke inn og det ser jo ikke ut til å gå noen avvekslende historie, så spørsmålet er om den kan fjernes likevel?J JosefineBergExtor skrev:Det er jeg som har rotet det til da det bare fantes en sektionsritning fra tegningene.
Da skal vi krype opp på loftet og sjekke, er det en forutsetning for å kunne fjerne veggen på en enkel måte at det finnes en avvekslende bjelke? Hvis jeg forstår det riktig, hvis den finnes, løper den parallelt med den midterste veggen, på midten av huset? Som en forlengelse av den veggen som er over fyrrom/vaskerommet?
Klikk her for å svare