Jeg har vanskelig for å orientere meg.
Når jeg ser på seksjonstegningen.
Og tegningen med planløsningen.
Jeg får for at det er kortsiden der kjøkkenet er. I slike tilfeller så burde det være veggen mellom kjøkken og gang. Det føles mer sannsynlig enn veggen mellom kjøkken og stue. Bærende vegger får oftest slik som mellom gang og kjøkken. Fordi bjelkelaget går langs med kortsiden.

J justusandersson skrev:
Veggen er med sikkerhet bærende. At det skulle ha manglet vegg mellom kjøkken og stue da huset ble bygget, holder jeg for helt usannsynlig. Det kreves en avlastning med bjelke for å kunne åpne opp.
Jeg har vanskelig for å se den veggen som bærende, i hvert fall om jeg har tenkt rett med huset. For går huset som jeg tenker at kortsiden er der kjøkkenet og inngang. Så innebærer det at den veggen ikke kan være bærende. Da takbjelker går langs med kortsiden.
Men om jeg har tenkt feil, så har du rett.

B Byggdjuret skrev:
Jeg har vanskelig for å orientere meg.
Når jeg ser på sekkjons tegningen.
Og tegningen med planløsningen.
Jeg får for at det er kortsiden der kjøkkenet er. I sådanne fall så burde det være veggen mellom kjøkken og hall. Det føles mer sannsynlig enn vegg mellom kjøkken og stue. Bærende vegger får oftest så som mellom hall og kjøkken. Ettersom bjelkelag går langs med kortsiden.
Kjøkken og stue ligger på kortsiden på bildet "fasade mot vest", lille og store vinduet der er i kjøkkenet, så går veggen mot stuen akkurat til høyre for det store vinduet. Det er altså den veggen som da skal rives.

M moa.berglund skrev:
Kjøkken og stue ligger på kortsiden på bildet "fasade mot vest", det lille og store vinduet der er på kjøkkenet, så går veggen mot stua rett til høyre for det store vinduet. Det er altså den veggen som da skal rives.
Du vil rive den veggen som går mot stua? Den burde ikke være bærende. Den går som jeg har forstått langs med takbjelkene. Da burde dens bærende funksjon være liten. Hvis du derimot ser på veggen som går mellom kjøkken og gang, så mistenker jeg at den er bærende. Den er markert i seksjonstegningen. Dessuten er den plassert slik at den holder opp bjelkene. Så lenge dere ikke gir dere i kast med den veggen, så er det ingen problemer.
Men det er en god måte å tenke på, at går en vegg på tvers av bjelkene er den mest sannsynlig bærende. Går den langs med, så er det motsatt.
Så fortsett dere....

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Veggen er med sikkerhet bærende. At det skulle ha manglet vegg mellom kjøkken og stue når huset ble bygget, holder jeg for helt usannsynlig. Det krever en avveksling med bjelke for at dere skal kunne åpne opp.
Enig. Det ser ut til å være en hjertetvegg og er da bærende.

BirgitS
B Byggdjuret skrev:
ör går huset som jag tänker att kortsidan är där köket och ingång.
Om du ser nøye på fasadetegningene kan du se at ytterdøren er på en langside og ikke på gavlen.

Veggen som TS vil rive går ifølge tegningen parallelt med mønet, typisk en bærende vegg.

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
Puddel risiko
Nå må jeg ha gått glipp av noe her. Jeg fikk for meg at kortsiden var mot meg på tegningen.
Men hvis det er så altså at kortsiden er det jeg trodde var kortsiden. Da har jeg absolutt feil.
Altså... en puddel fra meg. Jeg beklager at jeg lurte.
Da kan absolutt den veggen være bærende. Det er en bjelke inntegnet. Men det er for mange dører nær hverandre til virkelig å være bærende. Men reglene er enkle siden den går tvers imot takbjelkene så er den bærende. (veldig forenklede regler) Så kan det være slik at det ikke er noen problemer med å rive veggen. Dens bærende funksjon er kanskje ikke så stor. Men det tenker jeg å overlate til et proff.

Nå har vi bestemt oss for å ta inn en fagmann som får se på det og komme med en løsning. Stor takk for svar alle!

• Liker
petererlandsson1194
  • Laddar…
Ikke glem byggemelding heller, i tilfelle det nå er en bærende vegg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.