Vi tenkte å rive en vegg og har påbegynt arbeidet. Vi har bare plantegninger fra før huset faktisk ble bygget, og der finnes ikke veggen med så vi antok at den ikke var bærende. Nå når vi slo hull i den, satte vi oss fast. Betyr det at veggen er bærende? For øvrig er det en tykk vegg som går langs med takåsen, på plan 2 av 3.

Red: Lagt inn de plantegningene vi har å tilgå, som er mildt sagt forvirrende. Det gjelder altså veggen mellom stue/kjøkken, som nå går hele veien derimellom. Som vist så har den vært tegnet og deretter visket ut en gang. Den andre tegningen er overetasjen, der veggen rett over denne er skilleveggen mellom soverommene (går mellom garderobene). Underetasjen er egentlig en innredet kjeller så den regnes ikke ifølge min mann, finnes heller ingen tegninger over den.
 
  • Hull i en vegg med synlig trestruktur bak gipsplater.
  • Plantegning som viser fasaden på et hus mot sør, med én del overkrysset.
  • Håndtegnet planløsning på rutepapir, viser ulike rom med mål. Viser mulig bærende vegg og en trapp. Skrevet med blyant og penn.
  • Gammel planløsning av hus med skråtak og flere målte linjer. Viser veggstrukturer, inkludert en vegg som er tegnet og krysset ut.
  • Fasadtegning av en bygning med tekst "Fasad mot norr". Tegningen viser to vinduer og en dør på en ensidig vegg, med en stor "X" tegnet over.
  • Bygningsplaner for et hus med to tegninger som viser fasaden mot vest og øst, kryssmarkeringer over deler av bygget.
  • Plantegning av en bolig som viser rom som soverom, stue, kjøkken, vaskerom og garasje. Viser ikke bærevegg mellom stue og kjøkken.
Sist redigert:
Spontede planker med tretex på? Det sier ingenting om veggen er bærende eller ikke, man bygde alle vegger slik før i tiden før gipsets tid.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Spontet bord men tretex på? Det sier ingenting om veggen er bærende eller ikke, man bygde alle vegger så før i tiden før gipsens tid.
Åh takk så mye! I så fall tør vi nok fortsette siden den ikke finnes med på tegninger.
 
Dere trenger å rive opp mer for å se hvordan veggen er bygget. Det er ikke de plankene dere ser der som da ville være bærende.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Dere må rive opp mer for å se hvordan veggen er bygget. Det er ikke de plankene dere ser der som da ville være det bærende
Takk, da fortsetter vi og håper på det beste. I verste fall må vi få inn snekker.
 
M moa.berglund skrev:
Takk, da fortsetter vi og håper på det beste. I verste fall får vi ta inn snickare.
Hva mener du med "langs takåsen"? Går veggen tvers takstolene så skulle den absolutt kunne være bærende men det trenger en konstruktør se tegninger odyl for å svare på.
 
Oppdaget nå at den går rett under mønet, gjennom alle etasjer på huset... Tror vi har vårt svar der. Og ja, dette er vårt første prosjekt vi gjør uten å ta inn folk, ukyndige er bare begynnelsen hehe.
 
M moa.berglund skrev:
Oppdaget nå at den går akkurat under mønet, gjennom alle etasjene i huset... Tror vi har svaret vårt der. Og ja, dette er vårt første prosjekt vi gjør uten å få inn folk, uvitende er bare begynnelsen hehe.
Men vil dere likevel ha bort veggen kan dere fjerne all tretex og avdekke på begge sider slik at en "fagmann" dere eventuelt tar inn da lettere kan se konstruksjonen og hvordan man løser det. Veggen kan dere bli kvitt på en eller annen måte uansett om den er bærende eller ikke.
Skal hele veggen bort eller bare en del?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Men vil dere fortsatt ha bort veggen kan dere ta bort all tretex og frilegge på begge sider så kan en "fagmann" dere kanskje tar hjem lettere se oppbygning og hvordan man løser det. Veggen kan dere bli kvitt på en eller annen måte uansett om den er bærende eller ikke.
Skal hele veggen bort eller bare en del?
Halve veggen er det som skal bort, og den skal bort uansett om den er bærende eller ei.
 
M moa.berglund skrev:
Halve veggen er det som skal bort, og den skal bort uansett om den er bærende eller ei.
Legg opp tegninger o.l. her så svarer sikkert noen av konstruktørene på forumet. Planløsning og seksjonstegning pleier de å ville se.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Legg opp tegninger eller lignende her så svarer sikkert noen av konstruktørene på forumet. Planløsning og snitt tegning pleier de å ville se
Fikset nå (y)
 
M moa.berglund skrev:
Fixet nå (y)
Er det veggen med alle garderobene som skal bort?
 
P petererlandsson1194 skrev:
Er det veggen med alle garderobene som skal bort?
Nei den på den andre tegningen, mellom kjøkken og stue.
 
M moa.berglund skrev:
Nei den på den andre tegningen, mellom kjøkken og stue.
Om det var åpent der en gang i tiden så burde avvekslingen som trengs allerede finnes der, men de kanskje bygget igjen hullet allerede ved nybygg? Dere burde se hvilket om dere river bort alt overflatelag og plater.
 
  • Liker
moa.berglund
  • Laddar…
Veggen er med sikkerhet bærende. At det skulle ha manglet vegg mellom kjøkken og stue da huset ble bygd, anser jeg som helt usannsynlig. Det kreves en avstivning med bjelke for at dere skal kunne åpne opp.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.