Vi vurderer å bygge ut kjøkkenet på "uteplassen" utenfor kjøkkenet. Taket går allerede ut over uteplassen, så det eneste som mangler er vegger og gulv (ja, og innertak da).
Eksisterende hjørnet av taket bæres opp av stålbjelker (innrammet på tegningen).
Kjøkkenet og spisestuen går sammen, og det blir en "stolpe" mellom som vi da gjerne skulle fjerne, derav spørsmålet om den kan tenkes å være bærende.
"Stolpen" på tegningen viser en firkantet søyle, men i virkeligheten er den L-formet og består av (utenfra og inn) tegelfasade, betong 10 cm, 20 cm lettbetong. Betongen i stolpen er anslagsvis ca. 30x10 cm. Ingen stål i stolpen slik det ser ut, da jeg kunne bore rett gjennom.
Det er terrassedører på begge sider, og oppe på kaldloftet ser jeg ikke noe som tyder på noen bærende "anordning" annet enn at en takstol ligger "omtrent" over stolpen (men ligger jo da også på veggen i spisestuen og stålbjelken som bærer hjørnet av taket).
Hva tror dere, kan man fjerne den, eller må den være der?
Försök att redovisa helheten så man begriper hur huset är byggt i grova drag. tala också om från vilken punkt foton är tgna.
Försöker mig på nya bilder då... Bilden på huset utifrån visar takkonstruktionen över "balkongen" som är likadan som på andra sidan huset över uteplatsen (som vi då vill bygga in).
Bild 1 och Bild 2 hänvisar till original bilderna!
Plan och fasad ritning. "uteplatsen" är längst upp i vänstra hörnet på planritningen.
Det ligger en del stålbjelker på kaldloftet på kryss og tvers (men jeg tror ikke jeg har funnet alle) men har tegnet inn de jeg har funnet så det ligger sikkert flere bjelker der oppe under bergullen...
Dette var ganske krevende! En om- og påbygd sommerhytte, som i tillegg har fått en ny takform. De stiplede linjene antar jeg er den gamle hyttens konturer. Man kan synes at stolpen burde kunne fjernes, men noen ting gjør meg tvilende. På seksjonen ser man at det er en bjelke i taket i samme posisjon som stolpen. Hvor er den bjelken i plan? Er du helt sikker på at stolpen inneholder betong? Er det ikke betonghullstein? Hvis stolpen har en bærende funksjon, så gjelder det takkonstruksjonen. Bilder av takstolene i stolpens nærhet kunne kanskje forklare hvordan det henger sammen.
Hvis du ser på seksjonen (gjennomskjæringen) på den store riningen ser du en bjelke (kan også være en døråpning) inntegnet i taket. Det er den jeg funderer over.
Du mener den "tappen" man ser som stikker ned? Den går i så fall trolig over "stolpen" men det finnes ikke noe innvendig som viser noe som "kommer ned" under innertaket uten den må i så fall ligge over den øvre kortveggen i spisesalen gjetter jeg...
Ja. Om den ikke vises i taket i dag, så har den blitt erstattet av noe annet, det er ikke noe som arkitekten har slurvet med på tegningen. Bilder fra loftet tror jeg er nødvendige for å finne ut av dette på avstand.
Ja. Om den ikke synes i taket i dag så har den blitt erstattet av noe annet, det er ingenting som arkitekten har sølt på tegningen. Bilder fra loftet tror jeg er nødvendige for å finne ut av dette på avstand.
Takk for hjelpen!
Jeg skal prøve å komme opp og se om jeg kan ta noen bilder i løpet av uken!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.