Har revet en vegg og der finnes en stygg og rusten stålbjelke 65*65mm (jeg visste det før jeg rev...)
I området finnes mange lignende hus og mange har gjort tiltak men på forskjellige måter.
Noen kunnskapsrike som kan gi tips?
1) Noen har fjernet den uten å erstatte. (Dette tør jeg ikke)
2) Bytte til en penere rustfri f.eks. rund. Men hvor i all verden kjøper man en slik?
3) Bytte til en i tre. Men tåler tre samme bærekrav? Hva skal jeg velge for tre/dimensjon?
4) Kle inn den eksisterende. Har sett mange eksempler på dette men det er vanskelig å få pent!
En åpen vegg i et hus med en eksponert stålbjelke og verktøy på gulvet. Veggen er under renovering.

• Rivet vegg med en synlig rusten stålbjelke og verktøy lagt på gulvet i bakgrunnen i et renoveringsprosjekt.
Sist redigert:
Slipe og male? Kanskje sette noen kroker og få en annerledes kleshenger?

Be nærmeste verksted å bøye to u-profiler i 1mm rustfri plate, 33x65x33 innvendig og noe lite overbøyde så de strammer litt rundt søylen. Trykk på plass - klart.

Det går jo å gjøre noe lignende om du vil ha søylen "rund" også - mål diagonalen på søylen og be et verksted rulle en rustfri plate til et rør med innerdiameter som søylens diagonal. Kan du sette et midlertidig stempel og ta ned søylen så kan du jo tre på røret og sette opp søylen igjen. Ellers, gjør to halvdeler og sveise sammen på stedet. Det går også å montere halvdeler ved å bore og gjenge i søylens hjørner og låse halvdelene med skruer i søylen eller halvdeler som går litt overlapp og popnagle.

Bare let opp en bra plateverksted så fikser de en pen løsning (altså ingen bygningsblikkenslager eller smedfirma, men noen som er dyktige på innredning og slikt i rustfritt).

Ellers - stålbørste og male.

Jeg har en lignende på terrassen som bærer opp overetasjen. Har rengjort den og malt antrasitt (etter grunning selvfølgelig). Til og med kona synes det ble fint.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.